Rondom domeinnamen hangt nog een dubbelzinnig sfeertje van ‘snel geld verdienen’. Een uitzondering daargelaten, is die tijd inmiddels wel voorbij: de eerste .com domeinnaam werd al in 1985 geregistreerd en het eerste .nl domein volgde in 1986. We gaan dus richting de 40 jaar geschiedenis van de domeinnaam en de echte cowboy tijden liggen achter ons. Dat wil niet zeggen dat er geen geld meer valt de verdienen met een domeinnaamverkoop. Het betekent dat zaken beter gereguleerd zijn (regelgeving omtrent ‘domeinkaping’ bijvoorbeeld) en de markt (de ‘handel’) is de afgelopen jaren sterk geprofessionaliseerd.

Nu is (of wordt) WebshopOvername.nl geen marktplaats voor domeinen, maar het zal duidelijk zijn dat dit element wel een waardevol onderdeel van een (succesvolle) e-commerce business kan zijn. Wij herkennen die potentiële waarde zonder meer ook en vinden dat een domeinnaam als immateriële activa apart op ons platform kan worden opgenomen. Hier zijn we wel selectief in: de focus ligt op webshops en actieve bemiddeling. In dit artikel zullen we achtergrond informatie geven over domeinnamen, waarom ze interessant zijn, wat ze waard (kunnen) zijn en hoe gebruikers via ons domeinnamen verkopen.

Wat is een domeinnaam?

Om bij de basis te beginnen: het internet is een wereldwijd openbaar netwerk van computernetwerken. De servers in deze netwerk(en) moeten elkaar kunnen identificeren, zodat duidelijk is waar welke informatie staat. Deze identificatie vindt plaats op basis van toegekende IP-nummers. Die zien er als volgt uit: 192.168.173.174 of 126.155.255.254.

Dat werkt prima. Echter stelt u zich eens voor dat u naar de website van de NOS (of Webshopovername :) moet navigeren en deze IP nummers moet onthouden. Dat werkt uiteraard niet, en hier komt het Domain Name System (‘DNS’) om de hoek kijken: dit systeem fungeert als een telefoongids van het internet en koppelt unieke domeinnamen aan unieke IP adressen. Die koppeling vindt uiteraard op de achtergrond plaats, waardoor u enkel een domeinnaam hoeft te onthouden om op een website terecht te kunnen komen. Een enorm gebruikersvoordeel die bovendien enorme branding opportuniteiten met zich meebrengt (en laten we het potentieel voor de zoekmachines niet vergeten).

Inmiddels zijn er ruim 150 miljoen .com domeinnamen en ruim 6 miljoen .nl domeinnamen (2023). De meeste van deze registraties hebben vooral waarde voor de houder ervan (de ‘registrant’), maar een kleinere deel van deze registraties is ook waardevol voor een bredere doelgroep. Binnen deze laatste groep vallen ook de domeinen waar Webshopovername eventueel een rol kan spelen in de bemiddeling van de domeinverkoop.

Domeinnaam waarde

Maar waar zit nou de waarde van een domeinnaam in? Wij focussen in dit artikel op de marktwaarde, dus de waarde van een specifiek domein voor een brede doelgroep. Dus niet ‘Volkstuinhetrozenwatertje.nl’ maar wel ‘Volkstuin.nl’: de eerste domeinnaam is namelijk enkel interessant voor de vereniging met die specifieke naam. De tweede domeinnaam is interessant voor een brede doelgroep en heeft daarmee (meer) marktwaarde. Nu is het bepalen van waarde van een bedrijf al lastig (en per definitie subjectief), maar bij een domeinnaam (zonder direct gerelateerde cashflow) is dat nog een stuk moeilijker. We zullen ons in dit artikel beperken tot de elementen van een domeinnaam die wij als waardevol zien (voor een e-commerce bedrijf).

Generiekheid van het domein

Hoe groter de potentiële groep met gebruikers die er interesse in zou kunnen hebben, hoe hoger de waarde. Dit sluit dus 1 op 1 aan bij het Volkstuin voorbeeld en is de kern van een echt goede domeinnaam. Deze worden ook wel ‘category defining domain names’ genoemd. Indien u (enkel) fietssloten verkoopt dan is er m.i. geen beter domein voor uw webshop dan Fietsslot.nl of Fietssloten.nl. Uiteraard limiteert deze expansie naar andere doelgroepen wel, maar binnen de niche is het voordeel groot.

Beschikbaarheid

Domeinextensies waar het inmiddels moeilijk is om nog een geschikte vrije naam te vinden (en .nl valt daar al wel onder), kennen per definitie hogere prijzen voor de geregistreerde domeinnamen die van eigenaar wisselen. Daarnaast zijn er binnen iedere extensie beschikbaarheden op basis van het aantal karakters: zo zijn er maar 676 domeinnamen technisch mogelijk met 2 letters en slechts 17.576 met 3 letters. De lengte heeft dus een positieve invloed op de domeinnaamwaarde (in de zin van ‘hoe korter hoe beter’). Nu zien we sinds een jaar of 5 wel een golf aan nieuwe domeinnaamextensies. De zogenoemde generic TLD’s als .shop, .site en .whatever u kunt bedenken. In sommige gevallen doen deze het goed (denk aan de .shop), in veel gevallen heeft u er waarschijnlijk nog nooit van gehoord en ik vraag me af of dat moment komt. Noem mij old school, maar m.i. moet een Nederlandse webshop een .nl domeinnaam hebben (en veel SEO experts zijn dat gelukkig met me eens :).

Brandability

Goede domeinnamen zijn makkelijk te onthouden en (daarmee) goed te branden. Korte domeinnamen hebben daarbij een pre. Bestaande woorden ook. En zorg voor een domeinnaam die niet hoeft te worden gespeld in een radiocommercial, omdat de luisteraar anders niet weet hoe men u online vindt…

Historisch gebruik

Domeinnamen die in het verleden zijn gebruikt kunnen extra waarde hebben door reeds opgebouwde domeinautoriteit. Denk o.a. aan backlinks (die ondersteunen in de opmars in de zoekmachines). Let op: het historisch gebruik kan ook een negatieve factor zijn.

Business case

De te maken business speelt zeker een rol. Werk hierbij volgens de volgende gedachtegang quick en dirty een calculatie uit voor een specifiek domein. Laten we zeggen ‘Hondenriem.nl’: Neem het zoekvolume op ‘hondenriem’, doe een aanname van de positie die uw webshop met deze naam gaat innemen op het keyword en de traffic die dit oplevert. Het resultaat vermenigvuldigt u met de gemiddelde conversie en de gemiddelde absolute brutomarge op ontvangen orders. Natte vingerwerk natuurlijk, maar het zal duidelijk zijn dat Hondenriem.nl volgens deze redenering waardevoller zou moeten zijn dan Vingerhoedjes.nl.

Uw domeinnaam verkopen

Zodra u heeft besloten dat uw domeinnamen in de verkoop gaan en u heeft middels bovenstaande elementen een indruk van de domeinnaamwaarde, dan is de volgende vraag waar u deze gaat aanbieden. Zoals inmiddels al wel duidelijk zal zijn, zal WebshopOvername.nl in de meeste gevallen niet de voor de hand liggende partij zijn. Daarnaast zijn wij uiterst selectief met plaatsingen op ons platform (hoewel de aansluiting bij onze 40.000+ gebruikers echt niet over het hoofd zien). Wel kunnen we met een gerust hart verwijzen naar (andere) gespecialiseerde platforms waar u uw domeinnamen te koop kunt aanbieden: Tappaya.com is een gebruiksvriendelijk platform waarop u eenvoudig uw portfolio aanmeldt in een paar simpele stappen. Het gebruik van dit platform is gratis, en daarmee zeer laagdrempelig.

Uw domeinnaam verkopen via WebshopOvername.nl

Wij werken met een model van actieve bemiddeling. Dat wil zeggen dat u domeinnamen dus niet zelf zonder meer kunt plaatsen op ons platform. U benadert ons (sander.scholten@webshopovername.nl) met de domeinnaam of domeinnamen die u wilt verkopen. Bij een gedeelde perceptie over de waarde van uw assets tekenen we samen een opdrachtbevestiging, alvorens we een propositie gaan opstellen die we kunnen verspreiden binnen ons eigen netwerk en daarbuiten. Koperscontacten handelen wij initieel voor u af en zowel uw gegevens als de exacte domeinen blijven standaard anoniem (tenzij u anders wenst).

Wanneer kunnen wij u van dienst zijn?

  • Generieke top domeinnamen (“Exact Match Domains”)
  • Alleen .nl en .com
  • Geen IP
  • Minimale verwachte dealwaarde van 10k

Een geslaagde domeinverkoop

Het bepalen van de waarde van een domeinnaam vormt de eerste stap in een eventueel verkoopproces. Wij hebben ruim 20 jaar ervaring binnen dit werkveld en zijn in staat om hier een goede indicatie te geven, maar het is geen exacte wetenschap.

 

Direct Aanmelden

 

FAQ - Domeinnaam verkopen

1 - Waar kan ik mijn domeinnaam verkopen?

Verkopen van een domeinnaam kan via meerdere platformen. Bekende voorbeelden zijn Dan.com en Sedo.com. Deze partijen werken op basis van No Cure No Pay maar rekenen wel een flinke commissie bij succesvolle verkoop. Deze commissie kan oplopen tot 15%. Een goed alternatief is het gratis platform Tappaya.com.

Een andere verkoopoptie van uw domeinnaam is om zonder bemiddeling een domeinnaam aan te bieden via Facebookgroepen zoals "Domeinnaam Groep". 

Wanneer u overtuigd bent dat een domeinnaam waardevol is voor bedrijven of particulieren in een specifieke branche dan kunt u deze partijen natuurlijk ook direct aanschrijven, wie weet dat hier een perfecte match uit komt. Het voordeel hiervan is dat deze partijen vaak meer waarde toekennen aan de domeinnaam omdat de naam goed bij hun aansluit. 

2 - Hoe draag ik mijn domeinnaam over?

Het overdragen van een domeinnaam gaat eenvoudig via de registrar of provider. U kunt de nieuwe eigenaar doorgeven aan de registrar waarop deze de naam van de domeinnaamhouder en de relevante gegevens aanpast. De registrar checkt of u de eigenaar bent van het domeinnaam maar heeft verder niets van doen met de deal. 

3 - Wat is mijn domeinnaam waard?

De waarde van een domeinnaam kan met behulp van specialisten ingeschat worden, echter is het belangrijk te onthouden dat de waarde van iets niet-fysieks nog lastiger te bepalen is dan de waarde van een tweedehands auto bijvoorbeeld. Er zijn geen onderdelen waarvan de waarde bepaald kan worden aan de hand van productiekosten, levensduur, gebruik etc. De waarde is daarom volledig afhankelijk van de waarde die de kopers aan de domeinnaam toebedelen.  

Er zijn verschillende partijen, zoals domeinnaam-marktplaatsen, die gebruik maken van een veilingproces. Op deze manier kunnen potentiële kopers een bod uitbrengen waarmee de huidige marktwaarde enigszins tastbaar wordt. Voorbeelden van zulke marktplaatsen zijn de eerder genoemde Dan.com en in Nederland Domeinstock.nl. 

4 - Welke domeinnamen zijn veel waard?

De meest waardevolle domeinnamen zijn generiek, toepasbaar voor een grote doelgroep, kort en krachtig. Daarmee bedoelen we; makkelijk te onthouden en geschreven zoals het wordt uitgesproken. 

5 - Waar registreer ik mijn domeinnaam?

U kunt domeinnamen registreren bij een zogenoemde registrar. Een registrar is een bedrijf dat bemiddeld in de koop en verkoop van domeinnamen en deze beheert. Er zijn er heel veel in Nederland dus kijk goed wel registrar past bij uw wensen.