2016: iDeal definitief doorgebroken


De meeste mensen zullen iDeal al als een gevestigde betaalmogelijkheid beschouwen. Toch is 2016 pas echt het jaar waarin iDeal is doorgebroken. Het maandelijkse aantal mobiel betalingen via iDeal is het afgelopen jaar gestegen tot bijna 11 miljoen in december 2016. Deze hoeveelheid mobiel betalingen is meer dan verdubbeld ten opzichte van december 2015. 

iDeal meer gegroeid in 2016 dan 2015

In 2016 zijn diverse mobiele apps geïntroduceerd waarmee online kopers eenvoudig en snel via iDeal kunnen betalen. Dit heeft bijgedragen aan de toegenomen populariteit van de betaaloptie. 

Over het gehele jaar zijn 282,6 miljoen iDeal-betalingen gedaan. Met name de snelle groei van online winkelen en online betalingen verrichten, hebben ervoor gezorgd dat het aantal iDeal-betalingen in 2016 nog forser zijn gegroeid dan in 2015.

De groei in 2016 ten opzichte van 2015 bedroeg 27,3 procent. In 2015 was de groei nog 23,2 procent. 

Weinig storingen 

De gemiddelde beschikbaarheid van iDeal - tussen 7 uur 's ochtends en 1 uur 's nachts - was afgelopen jaar 99,7 procent. Voor internetbankieren en mobiel bankieren lag dit percentage op 99,8 procent. De momenten dat men niet kon betalen met iDeal lag doorgaans aan de betreffende bank. Zo ontstond eind november een storing bij de Rabobank, waardoor mensen geen betaling meer konden voltooien via iDeal. 

bron | 25-01-2017