Detailhandelbestedingen op internet stijgen grandioos


Nederlandse online verkopers hebben een sterk eerste kwartaal achter de rug, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De detailhandelsbestedingen op internet stegen met maar liefst 22 procent. Er valt dus veel omzet te behalen met online shops. 

De webomzet van ondernemers die primair online verkopen ('webwinkels'), groeide in de eerste drie maanden van dit jaar met 29 procent. Dat is bijna twee keer zo hoog als die van de zogenoemde ‘multi-channelers’ (15 procent groei).

Webwinkels winnen van multi-channelers

Met die laatste groep doelt het CBS op retailers uit de winkelstraat voor wie ‘de verkoop via het internet een nevenactiviteit is’. Vooral zij profiteerden de laatste jaren van de online bestedingsgroei, maar eind vorig jaar vond er een verandering plaats. Sindsdien winnen pure players terrein terug (zie afbeelding). 

Food versus non-food

De totale detailhandelsbestedingen (online en offline) namen in het eerste kwartaal van dit jaar daarnaast met 1,6 procent toe. ‘De groei komt vooral van de foodsector en de webwinkels. In de non-foodsector was de omzet gelijk aan een jaar eerder’, rapporteert het CBS.

 

bron | 08-06-2016