Bestedingen via mobiele telefoon gestegen met 60 procent


De Nederlandse consument besteedde in het eerste kwartaal van 2016 4,9 miljard euro in webwinkels. Dat is 13 procent meer dan het jaar ervoor. Acht procent van de aankopen gaat per mobiele telefoon. Dit komt neer op een stijging van zestig procent ten opzichte van vorig jaar.
Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland dat GfK ieder kwartaal uitvoert.

Aandelen devices binnen de totale online markt

Online bestedingen

De digitale omzet in zijn geheel steeg met 13 procent, maar de uitgaven aan producten nam met 22 procent harder toe.

Thuiswinkel.org: “Vooral de online bestedingen aan food/nearfood-artikelen (+57%) en schoenen en accessoires (+47%) stegen enorm. Ook voor speelgoed, huishoudelijke elektronica en telecomproducten wist de Nederlandse consument vaker het online kanaal te vinden: de online bestedingen aan deze producten groeiden met 26%.”

Aan diensten, zoals reizen, vezekeringen en tickets, gaf de consument in het eerste kwartaal 2,6 miljard uit. Dat komt neer op een toename van zes procent.

Directeur Wijnand Jongen: “Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 23,5 miljard euro in Q1 2016, dan bedraagt het online aandeel van 2,3 miljard euro inmiddels tien procent.“

 

Mobiele telefoon 

Langzamerhand wordt er bovendien steeds meer gebruik gemaakt van de mobiele telefoon - in plaats van de desktop - voor online aankopen. In de eerste drie maanden van het jaar werden 3,1 miljoen van de totale 40,8 miljoen aankopen via de smartphone gedaan. Omgerekend komt dat neer op 8 procent. Dit is een toename van 60 procent ten opzichte van vorig jaar, toen het aandeel op 5 procent neerkwam. Voor de conversie wordt een webshop die op de mobiele telefoon goed functioneert, al met al steeds belangrijker. 

Het gemiddelde aankoopbedrag van de Nederlandse consument is 119,79 euro. Hoe de verdeling over vast en mobiel is, rekent GfK niet voor.

bron | 15-06-2016