EU wil tijd en geld besparen voor webwinkelier


Een reeks van belastingmaatregelen zouden vele lasten kunnen wegnemen van een winkelier. Het aangeven van BTW betreft veelal een onnodig omslachtig proces. Als het aan de Europese Commissie ligt, wordt hier zo snel mogelijk een einde aan gemaakt.

De nieuwe maatregelen zijn vorige week voorgelegd aan de EU-raad, die in de nabije toekomst een beslissing zullen nemen. Eén van de maatregelen die de Europese Commissie wilde treffen was het verplaatsen van de BTW-heffing. De belasting zal worden berekend op basis van het thuisland van de consument. Tot nu is de vestiging van de webshop doorslaggevend voor de berekening van de BTW.

Eén Europese markt

De EU voert een strategie die een digitale Single Market probeert te verwezenlijken. De houding ten opzichte van geo-blocking staat hiermee in verband. Geo-blocking is het fenomeen waarin webshops ontoegankelijk zijn op basis van geografische ligging. Het fenomeen uit zich op verscheidene manieren. Zo hanteren webshops bijvoorbeeld verschillende bedragen (voor identieke producten) per land.

Afbeelding 1. Voorbeeld van Geo-blocking. Bron: Wikipedia

De maatregelen die het leven van een webwinkelier beter moeten maken, zijn opgesteld in de volgende punten:

Eén plek voor btw-aangifte

Eén portal waar alle ondernemers hun BTW online in kunnen aangeven, zou veel tijd en moeite besparen. 95 procent van alle administratieve lasten zou op deze manier worden teruggedrongen. Aangifte zou in dit systeem slechts één keer per kwartaal hoeven. Uiteindelijk zullen Europese bedrijven in totaal 2,3 miljoen euro besparen.

Kleine bedrijven worden gespaard

Zoals eerder bleek, zou de belasting verschuiven van het thuisland van de webshop naar het land van de consument. Kleine bedrijven zouden hier nog wel eens mee in de problemen kunnen raken, omdat dit toch kosten met zich mee kan brengen. Daarom heeft de EU besloten om bedrijven die een lagere jaarlijkse omzet draaien dan 10.000 te sparen. Deze bedrijven mogen zich houden aan de vertrouwde belastingen in hun gevestigde land.

Nu ook heffing onder 22 euro?

Nederlandse webshops kunnen pakketten lager dan 22 euro kosteloos importeren. Volgens de EU is ontzettend veel fraude hieruit voortgekomen en worden Europese webshops benadeeld, omdat zij over elk verkochte eurocent belasting betalen.

De niet-Europese bedrijven hoeven zich niet te houden aan deze belastingen, waardoor producten veelal goedkoper zijn. Als het aan de Europese Commissie ligt, komt er een einde aan deze belastingvrije producten.

Digitale- en print media

Fysieke boeken en kranten betalen vandaag de dag een lager BTW-tarief dan e-commerce ondernemers die digitale publicaties (e-books) uitgeven. De Europese Commissie wil digitale media een boost geven door de belasting van print- en digitale media gelijk te trekken.

 

 

 

 

bron | 08-12-2016