Europa als uniforme digitale markt


Het plan en de strategie van de Europese Unie om geo-blocking tegen te gaan en een digitale markt te verwezenlijken, is een veel gehoord streven. Maar in hoeverre zijn er maatregelen getroffen om de markt transparanter te maken? En de webwinkelier meer mogelijkheden te geven in het buitenland?

Netflix

De Europese praktisering van Netflix geeft een goed beeld van de verbrokkelde digitale Europese markt. Het Amerikaanse bedrijf had meer dan drie jaar nodig om alle 28 EU-lidstaten te voorzien van haar streamingdienst.

En dan nog is het beoogde doel niet behaald. Een Netflix-klant in Italië krijgt een ander assortiment aan films en series te zien dan een Nederlandse Netflix-gebruiker. Lokale auteursrechten liggen hieraan ten grondslag.

Uniforme digitale markt

Ruim anderhalf jaar geleden heeft de Europese Commissie besloten dat Europese bedrijven hun kansen mogen benutten – zonder belemmeringen – in heel Europa. Hier zouden Europese bedrijven het op kunnen nemen tegen Amerikaanse internetgrootmachten als Google, Facebook en Amazon. Een uniforme digitale markt was en lijkt nog altijd het streven.

Veel voorstellen, weinig resultaat

De Europese landen lijken een uniforme digitale markt niet als prioriteit te behandelen. Eind november werd pas de eerste knoop doorgehakt: een verbod op geo-blocking. Webwinkels kunnen hierdoor geen klanten uit andere Europese landen meer weigeren. Tevens volgde een akkoord over het gebruik van zevenhonderd Mhz-frequenties, waardoor 5G in Europa op korte termijn kan worden geïntroduceerd.

2017: belofte 2006 wordt waargemaakt

In juni 2017 lijken Europeanen eindelijk te kunnen bellen en internetten zonder dat telecombedrijven hier extra kosten aan verbinden. Ondanks dat dit in 2006 is toegezegd, is dit tot op de dag van vandaag 'slechts' een belofte.

De voorstellen omtrent het creëren van één digitale markt zijn op te delen in drie categorieën: betere toegang tot digitale goederen en diensten (1), gelijk speelveld voor digitale netwerken en innovatieve diensten (2) en het bevorderen van de groei van de digitale economie (3). 

Betere toegang tot digitale goederen en diensten

In de eerste categorie zijn vele voorstellen gedaan waarvan slechts weinig zijn doorgevoerd. Zo zijn er voorstellen gedaan omtrent gezamenlijke EU-regels voor verkoopcontracten, verbetering van de consumentenbescherming, betaalbare pakketbezorging, moderner auteursrecht, grensoverschrijdende toegang omroepdiensten en het opruimen van de BTW-barrières. 

Twee voorstellen zijn wel doorgevoerd: einde aan 'ongefundeerde' geo-blocking en een mededingingsonderzoek bij e-commerce. 

Gelijk speelveld voor digitale netwerken en innovatieve diensten

In deze categorie zijn drie onaangeraakte voorstellen en twee deals: herziening van telecomregels, regelgeving audiovisuele diensten aanpassen (voorbeeld: Netflix) en het versterken van vertrouwen in onlinediensten: e-Privacy zijn tot op heden nog voorstellen. Al moet gezegd worden dan het voorstel omtrent e-Privacy pas onlangs is voorgesteld. 

De deals die in deze categorie zijn gemaakt betreffen een analyse van grote online platforms en er zijn stappen ondernomen omtrent cybersecurity via samenwerking tussen private partijen. 

Bevorderen groei digitale economie 

Het stimuleren van een digitale overheid is nog slechts een voorstel. Vrij verkeer van data wordt zoals gezegd in de zomer van 2017 verwacht. En aan normen voor e-health, vervoersplanning en slimme energiemeters wordt op dit moment gewerkt.

 

bron | 03-01-2017