Gemiddelde winst webshop kan 20 procent stijgen


Alec Minnema (academicus Rijksuniversiteit Groningen) onderzocht het retourbeleid van webwinkels. Hij concludeerde dat bedrijven vrijwel niet kijken naar de invloed van een marketinginstrument op de terugstuurkans. Terwijl een groot gedeelte van de online gekochte producten wordt teruggestuurd.

Gratis retourneerservice en langere bedenktijd

30 procent van alle online aankopen wordt teruggestuurd in Nederland. Ondanks dat de kosten per product dat retour wordt verzonden doorgaans hoog zijn, lijken deze kosten uiteindelijk te worden gedrukt. Volgens Minnema is dit beleid uiteindelijk winstgevend voor een webwinkel. Dit beleid zou namelijk zorgen voor meer aankopen door de consument.

Een langere bedenktijd zou daarnaast zorgen voor een lagere terugstuurkans. 

Kijk ook naar effect op terugstuurkans

Volgens Minnema kijken webwinkels te veel naar het effect van marketinginstrumenten op aankopen. Naast het effect op aankopen, zouden webshops moeten kijken naar het effect op de terugstuurkans. Er zijn namelijk hoge kosten gemoeid met retourneerkosten en aangezien 30 procent van alle online gekochte producten in Nederland wordt teruggestuurd, hebben webwinkels genoeg reden om Minnema's advies ter harte te nemen. 

Daarnaast is het voor sommige mensen een gewoonte om producten terug te sturen, terwijl andere mensen vrijwel nooit producten terugsturen. Tevens concludeerde Minnema dat een klantvriendelijk retourneerproces invloed heeft op niet-transactioneel klantgedrag. Zo zullen tevreden klanten de webshop aanraden bij vrienden en kennissen, waardoor waarde voor de winkel wordt gecreëerd.

Volgens minnema zou de gemiddelde winst met ongeveer 20 procent stijgen als een bedrijf ook naar de terugstuurkans kijkt. 


 

bron | 19-01-2017