Imago van winkels stijgt ondanks faillissement


Terwijl de sanering onder winkels hardnekkig voortzet, beleven de grootste retailmerken qua imago hoogtijdagen. Online warenhuis bol.com spant daarin wederom de kroon, blijkt uit het nieuwe Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Jaarlijks wordt onder 1500 mensen de reputatie gemeten van de 100 grootste retailmerken van Nederland. Opvallend is dat failliet verklaarde retailketens, zoals Aktiesport, Scapino en Perry, zelfs stijgen in merkkracht.

Andere opvallende conclusies uit het merkenonderzoek

- Bol.com blijft sterkste merk in winkeliersland; Kruidvat en HEMA nieuwe achtervolgers
- Albert Heijn, de nummer twee van 2015, zakt naar vierde plaats
- Coolblue is de sterkste stijger; het merk Mandemakers Keukens daalt het hardst
- Lidl biedt de beste prijs/kwaliteit volgens de Nederlandse consument
- HEMA is de sympathiekste winkelketen

Top 3 sterkste retailmerken van Nederland in 2016 (+ positie in 2015)
1. (1) bol.com
2. (3) Kruidvat
3. (4) HEMA

Faillissement vergroot merkkracht
In tegenstelling tot de negatieve berichtgeving in de afgelopen maanden, stijgt de merkkracht van failliet verklaarde retailketens, zoals Aktiesport, Scapino en Perry.

'Ook merknamen zoals V&D en Schoenenreus zijn, ondanks de imagobeschadiging door het faillissement, nog steeds miljoenen euro's waard. Een faillissement hoeft niet persé desastreuze gevolgen te hebben voor het merk', zegt merkadviseur Hendrik Beerda. 'In tegendeel zelfs, wanneer een winkel uit het straatbeeld verdwijnt, kan het in veel gevallen online doorstarten. Een overnemende partij kan de gratis publiciteit rond een faillissement daarbij goed gebruiken als vliegende start.'

'Coolblue is een goed voorbeeld. De in januari 2015 gestarte massamediale campagne heeft ervoor gezorgd dat Coolblue van alle winkels momenteel de sterkste merkgroei doormaakt', verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. 'Ook de waardering voor Coolblue en de binding ontwikkelen zich zeer positief. En nu er ook fysieke Coolblue-winkels worden geopend, ben ik erg benieuwd hoe dit in de toekomst het imago beïnvloedt.'

Functionele imagofactoren
Van de 18 functionele imagofactoren waarop alle winkelformules zijn onderzocht, blijkt de prijs/kwaliteitverhouding de belangrijkste te zijn voor de opbouw van een sterk retailmerk. Aantrekkelijke aanbiedingen, vriendelijk personeel, bereikbaarheid, sfeer en afwisseling zijn de andere succesfactoren. Op de belangrijkste factor, prijs/kwaliteitverhouding, heeft Lidl het beste imago. Lidle wordt opgevolgd door Action en HEMA. 

HEMA is het sympathiekst
Het Retail Merkenonderzoek laat zien dat sympathie het belangrijkste persoonlijkheidskenmerk is van een succesvolle winkelformule. Het sympathiekste retailmerk van Nederland is HEMA, gevolgd door IKEA en Bruna.
 

bron | 12-04-2016