Kansen en gevaren van een marktplaats


Een e-commerce bedrijf anno 2017 evolueert steeds meer naar een netwerkmodel. De verkooppunten zijn veelal vermeerderd en de leveringsketen is sterk veranderd. Dit komt mede door de winnende populariteit van marktplaatsen. Wat zijn de kansen en de gevaren?

Bol.com is Nederlands' grootste marktplaats met meer dan 20.000 zakelijke verkopers. Steeds meer online bedrijven starten een verkooppunt voor webwinkels. Onlangs is beslist.nl ook een marktplaats gestart.

Grote afzetmarkt

Etailers genereren vaak niet genoeg klanten. SEO, SE en affiliates kosten veel tijd en moeite, maar kunnen uiteindelijk wel iets opleveren. Het concept van een marktplaats werkt anders. Daar hoeft niets meer gedaan te worden aan de bovengenoemde strategieën. Een marktplaats als Bol.com heeft meer dan 6.5 miljoen actieve klanten.

Betalen bij verkoop

De verkoper hoeft pas een betaling aan de marktplaats te doen als een order is geplaatst. Hierover wordt door de verkoper een commissie betaald, waarvan de hoogte reeds bekend is.

Controle op prestaties

Als een webshop zich niet aan de afgesproken levertijd houdt, of een andere fout maakt tijdens het bestelproces, zal de webshop direct worden bestraft. Hierdoor kan de webshop bijvoorbeeld lager worden gerankt op de marktplaats. Wanneer dit te vaak voorkomt, zal de webshop worden verwijderd van de marktplaats.

Dit is een voordeel wanneer een webshop goed presteert, omdat de webshop dan hoger gerankt zal worden. Het is echter ook een gevaar als een webshop bijvoorbeeld op meerdere marktplaatsen actief is en de actuele voorraden ontoereikend zijn. Het is daarom van groot belang om de actuele voorraad te onderhouden.

Vergroten naamsbekendheid

Ondanks dat de klanten geen reclame (mogen) ontvangen van de webshop – waar het product eigenlijk vandaan komt – draagt de aanwezigheid op de marktplaats bij aan de naamsbekendheid. De producten worden immers onder de naam van het bedrijf van de webwinkel verkocht.

Producten plaatsen op een marktplaats is een goed idee wanneer de marge groot genoeg is om de commissie te kunnen betalen. Daarnaast is het belangrijk dat de leveringsketen van de webshop op orde is, zodat de leverbelofte kan worden nagekomen. Tevens moet de webshop in beheer zijn van een buffer, omdat de eerste betaling pas na een aantal weken wordt gedaan door de marktplaats.

 

bron | 31-01-2017