Online 4,8 procent meer omgezet


In mei 2023 was de online omzet 4,8 procent hoger dan in mei 2022, volgens gegevens van het CBS. Webwinkels die hoofdzakelijk via internet verkopen, zagen een stijging van 5,3 procent in hun omzet. Winkels die internetverkoop als nevenactiviteit hebben (multi-channelers), zagen een stijging van 4,1 procent.

De online omzet van winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, winkels in andere non-foodartikelen en consumentenelektronica was hoger in mei 2023 dan in mei 2022. Daarentegen was de online omzet van kledingwinkels lager dan het voorgaande jaar.

De totale detailhandel had in mei 2023 een omzetstijging van 4,6 procent ten opzichte van mei 2022. Het verkoopvolume daalde echter met 5,8 procent. De omzet van de voedingssector groeide met 8,4 procent en de omzet van de non-foodsector met 1,2 procent. Online werd er 4,8 procent meer omgezet dan het voorgaande jaar.

De omzet van non-foodwinkels groeide in mei 2023 met 1,2 procent, terwijl het volume 7,5 procent lager was dan een jaar eerder.

Drogisterijen, winkels in recreatie-artikelen, meubel- en woninginrichtingswinkels, consumentenelektronicawinkels en schoenen- en lederwarenwinkels hebben in mei 2023 meer omzet behaald dan in mei 2022. Daarentegen hebben doe-het-zelfwinkels (inclusief keukens en vloeren) en kledingwinkels in mei minder omzet behaald.

bron | 30-06-2023