Nederlander is koploper in online fashion bestellingen.


Uit onderzoek van DPD blijkt dat Nederlanders online veel meer schoenen, kleding en tassen kopen dan andere Europeanen. Maar liefst 77% van de Nederlanders doet dit, terwijl het percentage op Europees niveau op 59% ligt. Vorig jaar was dit percentage voor Nederlanders nog 71%. Het onderzoek, genaamd de Europese e-shopper barometer 2022, wordt jaarlijks uitgevoerd onder bijna 24.000 Europeanen in 22 landen tussen de 18 en 70 jaar oud. Opvallend is dat bijna de helft van de Nederlanders hun eten en drinken online aanschaft, terwijl dit percentage op Europees niveau op 34% ligt.

Echter, Nederlanders blijken ook een ster te zijn in retourneren. Bijna een kwart (23%) van de Nederlanders retourneerde in 2022 hun laatste aankoop, tegenover 14% op Europees niveau. Meer dan de helft van deze groep vond het retourproces gemakkelijk en moeiteloos. Het onderzoek toont aan dat Nederlanders minder belang hechten aan milieu en duurzaamheid bij online aankopen dan de rest van Europa. Hoewel bijna de helft van de Nederlanders zou kiezen voor een website die duurzame vervoersmogelijkheden biedt, ligt dit percentage op Europees niveau op 64%.

Online shoppers hebben hoge verwachtingen van het bezorgproces. Ze willen een snelle en betrouwbare levering, de mogelijkheid om een nauwkeurig bezorgmoment te selecteren, vooraf het exacte tijdslot kennen en real-time tracking vinden ze een toegevoegde waarde in het bezorgproces. Gratis bezorging staat verreweg op de eerste plaats in de top 10 van belangrijke criteria bij online aankopen, gevolgd door gratis retourneren.

bron | 20-06-2023