Nederlanders shoppen voor 513 miljoen euro via buitenlandse webwinkels


Nederlandse consumenten hebben in 2015 voor  513 miljoen gekocht via buitenlandse (anderstalige) webwinkels. De cross-border bestedingen laten hiermee een groei zien van 31 procent ten opzichte van 2014. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Bijna een kwart van de Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in 2015 een of meerdere aankopen via cross-border webwinkels gedaan. Wat opvalt is dat mannen in de leeftijd tot 49 jaar en hoogopgeleiden bovengemiddeld binnen deze groep vallen.

Deze 3,2 miljoen cross-border kopers geven in 2015 in totaal 513 miljoen uit via anderstalige webwinkels, een groei in uitgaven van 31 procent ten opzichte van 2014. De crossborder bestedingen groeien hiermee harder dan de totale online bestedingen in 2015 (+16%). Hiermee is het cross-border kanaal verantwoordelijk voor 3 procent van de totale online bestedingen in 2015.

Bijna een kwart van deze uitgaven wordt besteed op Chinese websites. Duitsland (16 procent) en Groot-Brittannië (15) volgen op de tweede en derde plaats.

Amerikaanse en Europese webshops worden het best gewaardeerd 

Uit een eerder onderzoek van GfK voor ShoppingTomorrow blijkt dat Amerikaanse en Europese webwinkels het best worden gewaardeerd onder de consumenten die weleens via een dergelijke website hebben geshopt. Gemiddeld krijgen zij respectievelijk een 7,2 en 7,1 als algemeen rapportcijfer terwijl Aziatische webwinkels met een 6,7 aanzienlijk lager scoren. Vergeleken met Aziatische webwinkels, presteren Europese en Amerikaanse webshops beter op productkwaliteit en de presentatie van het aanbod op de sites. De Aziatische webwinkels blinken juist weer uit in de uitgebreidheid van hun assortiment en de prijs van hun producten.

Bij Nederlandse webshops bestellen is gemakkelijker en geeft meer zekerheid

Consumenten die op dit moment (nog) niet via crossborder webwinkels shoppen, worden vooral tegengehouden omdat ze het gemakkelijker vinden om via Nederlandse websites te bestellen. Daarnaast is er angst om de geplaatste order niet te ontvangen.

bron | 06-04-2016