Online consumentenbestedingen stijgen 23 procent in 2016


De uitspraak "Mensen shoppen steeds meer online" is onlangs onderbouwd met harde cijfers. Het aantal Nederlandse consumenten dat online bestedingen doet, neemt nog steeds toe. De totale consumentenbestedingen stegen in 2016 met 23 procent, wat uitkwam op meer dan 20 miljard euro. Wanneer men een blik werpt op het onderstaande staafdiagram, zijn de online bestedingen in de laatste 3 maanden van 2016 het meest gestegen, in vergelijking met het jaar ervoor. Namelijk, 27 procent. In concrete cijfers was dit 82 procent van alle Nederlanders boven de 15 jaar die verantwoordelijk waren voor 6,15 miljard euro online consumentenbestedingen.

Deze resultaten zijn uitkomsten uit het onderzoek, wat in opdracht is uitgevoerd van Thuiswinkel Markt Monitor door GfK in samenwerking met PostNL, waar men onderzoek deed naar de online consumentenbestedingen in Nederland.

Stijgende online branches

In 2016 was de groei van de online consumentenbestedingen het meest waar te nemen in de branche 'schoenen & lifestyle-producten'. De omzet van deze branche groeide 44 procent ten opzichte van 2015. Absolute cijfers laten zien dat in 2016 de Nederlandse consumenten 926 miljoen euro uitgaven aan schoenen, waar het in 2015 nog 642 miljoen euro was. Het aantal online aankopen stijgen echter harder dan de hoogte van de online bestedingen. Hieruit kan worden geconcludeerd dat de gemiddelde prijs per online aankoop binnen deze branche aan het dalen is. Volgens het onderzoek komt deze daling neer op 3 procent.

De sector speelgoed laat eenzelfde trend zien. De totale online uitgaven aan speelgoed stegen van 213 miljoen euro naar 275 miljoen euro: een groeipercentage van 29 procent. Het aantal online aankopen zijn toegenomen met maar liefst 59 procent. De gemiddelde prijs per aankoop is dus gedaald van 115 euro in 2015 naar 93 euro in 2016.

Daarnaast groeiden de sectoren IT en food/nearfood met 33 procent.

Voordelen groeiende online webshops overnemen

Wanneer u gelooft in een verdere groei van de genoemde branches, kan het overnemen van een bestaande webshop een goede keuze zijn. Een voordeel is ten eerste dat u geen website hoeft te maken, leveranciers hoeft u niet meer naar te zoeken en een domeinnaam is tevens onderdeel van een overname van een webwinkel. Als u geïnteresseerd bent naar de voor- en nadelen van het overnemen van een webshop, lees dan het artikel in de kennisbank over het kopen van een bestaande webwinkel

bron | 03-03-2017