Webwinkels verantwoordelijk voor 12 procent van uitgaven inwoners Randstad


Zo'n 5,2 miljard euro van alle bestedingen door inwoners in de Randstad, wordt besteed in webwinkels. Dit bedrag heeft een grotere omvang dan alle consumentenbestedingen in fysieke winkels van de hele gemeente Amsterdam. Onderzoek van Randstad Koopstroomonderzoek 2016 van I&O Research en DTNP gaf opheldering over de uitgaven door inwoners in de Randstad.

32.000 Nederlandse webshops

Van de bovenstaande 5,2 miljard euro wordt 344,8 miljoen euro uitgegeven aan dagelijkse producten en 4,8 miljard euro aan niet-dagelijkse producten. Zoals gezegd, dit bedrag is groter dan alle consumentenbestedingen in fysieke winkels van de hele gemeente Amsterdam bij elkaar. Hiermee bestaat het grootste winkelgebied in Nederland uit webwinkels. De grootte van dit winkelgebied is uit te drukken in het volume: 32.000 webshops. Sinds 2011 zijn de uitgaven in webwinkels verdubbeld. Van alle dagelijkse boodschappen wordt 1,6 procent gedaan in webshops. In 2011 was dit 0,8 procent.

Kansen voor webwinkels

21,6 procent van het totaal aantal niet-dagelijkse aankopen, zoals kleding en elektronica, werd in 2016 uitgegeven in webwinkels. Voor kleding en andere modeproducten wendt men zich het meest tot pure webshops als Zalando en Wehkamp. De markt van online kledingwebshops lijkt moeilijk succesvol te betreden. In het aanbod in webwinkels van WebshopOvername is de categorie kleding tevens het grootst.

In vergelijking met 2011: toen werd 'slechts' 11 procent van de niet-dagelijkse aankopen gedaan in webwinkels. De onderzoekers uitten de verwachten dat de groei zal voortzetten door het gegeven dat voornamelijk jongeren relatief veel online aankopen doen.

Bovenstaande gegevens maken het niet ondenkbaar dat overgenomen (mode)merken zich vestigen op een B2C-platform als Zalando. Als u meer wilt weten over de kansen en gevaren van een marktplaats, lees dan dit eerder verschenen artikel

Amersfoort en Picnic

In enkele gemeenten in Nederlanden hebben online boodschappen reeds een marktaandeel van drie tot vier procent. Amersfoort is de stad waar de populariteit van online boodschappen, het meest groeit. Onderzoekers van het Randstad Koopstromenonderzoek beschouwen de komst van online supermarkt Picnic als voornaamste oorzaak. 

Picnic is een goed voorbeeld dat laat zien dat de mogelijkheid nog steeds bestaat om in een korte tijd veel te groeien. Dagelijkse producten hebben lang de tijd nodig gehad in de online wereld om in trek te komen bij de consument. Het is de vraag of de Randstad, en misschien wel heel Nederland, de komende 5 tot 10 jaar rekening moet houden met een verschuiving in het boodschappengedrag van consumenten. 

bron | 14-02-2017