Dit moment kan je heel goed voorbereiden. Wij raden verkopers altijd aan om in de weken voorafgaand aan de overdracht te starten met het opstellen van een uitgebreid overdrachtsdocument: hoe uitgebreider hoe beter.
De meeste verkopers worden namelijk geacht na de overdracht nog een periode beschikbaar te zijn voor vragen van de koper en bijvoorbeeld een kennismakingsronde langs de belangrijkste contactpersonen (denk aan leveranciers bijvoorbeeld). En hoe beter het overdrachtsdocument is elkaar zit, hoe minder telefoontjes je van de koper tegemoet hoeft te zien. Bovendien maakt zo’n document een goede en professionele indruk.
In een overdrachtsdocument neem je de volgende zaken op:
Beschrijving van de belangrijkste bedrijfsprocessen.
Contactgegevens van belangrijke relaties.
De aanwezige overeenkomsten met derden.
Alle accounts die nodig zijn om de webwinkel te runnen inclusief login en wachtwoord.
De praktijk leert dat dit een hele lijst kan zijn, dus besteed hier veel aandacht aan: pluis je hele mailbox uit en maak een complete lijst. Je kan onder meer denken aan:
Deze lijst is vast niet compleet, maar geeft een eerste indicatie.
Bekijk hier alle webwinkel te koop.