5 trends in de dynamische wereld van retail


Zowel offline, online en omnichannel retailers hebben te maken met de uitdagingen van een fast-paced en dynamisch retail landschap. Verandering lijken van alle kanten te komen: webshops vestigen fysieke winkels in steden, leveranciers leveren direct aan consumenten en webshops veranderen in platformen à la Amazon. Dit is nog maar een greep uit het dynamische retaillandschap. Om de snelle veranderingen inzichtelijk te maken zetten wij 5 bewegingen in de retailmarkt op een rij:

Webshops breiden online uit naar offline locaties

In de afgelopen decennia hebben offline retailers in rap tempo webshops opgezet om de boot van online retail niet te missen. We zien nu de omgekeerde dynamiek in de winkelstraten. Pure players, oftewel online retailers, zoeken een plek in straten waar foot-traffic hoog is. Door de fysieke locaties toe te voegen aan het online succes proberen deze online retailers in te spelen op de huidige consument die toch liever offline koopt. Maar liefst 60% van de consumenten geeft namelijk aan product onderzoek te doen online maar uiteindelijk de aankoop in de fysieke winkel te voltooien. Voorbeelden van pure players die offline hun plekje hebben bemachtigd zijn Coolblue, Mobiel.nl en Suitsupply. 

Leveranciers starten direct-to-consumer verkopen

Concurrenten worden vaak geïdentificeerd als partijen die soortgelijke producten of diensten leveren. In de huidige retailmarkt zien we echter een nieuw soort, misschien wel belangrijkste, concurrentie opstaan: de leverancier die direct aan de consument gaat leveren. Doordat het opstarten van webshops wordt vereenvoudigd door kant-en-klare technologie als Shopify kunnen bedrijven eenvoudig een aantrekkelijke webshop bouwen. Daarbij kunnen leveranciers lagere prijzen rekenen door het uitsnijden van een extra middleman, de retailer. 

Webshops veranderen in platformen en marktplaatsen

Nederlandse webshophouders laten zich inspireren door web giganten als Amazon en Zalando om hun webshops open te stellen voor de verkoop van artikelen van derden. Op deze manier veranderen de webshops in platformen en marktplaatsen. Geruchten gaan dat Bol.com ook met iets vergelijkbaars bezig is.

Internationale handel groeit

De beruchte concurrentie van Alibaba en Amazon voor de Nederlandse webshophouders is wel bekend maar de trend gaat verder: ook de kleinere leveranciers en retailers doen steeds vaker aan cross-border leveringen. Volgens Thuiswinkel.org wordt door Nederlanders ongeveer 880 miljoen uitgegeven in buitenlandse webwinkels. Cross-border aankopen groeien dan ook twee keer zo snel dan nationale online verkopen. 

Opkomst van voice en augmented reality 

In de komende jaren zullen consumenten niet alleen via een beeldscherm aankopen kunnen doen maar ook met stem. De smart home-systemen, zoals Amazon Echo, zorgen voor een extra retailkanaal. Een andere toevoeging is augmented reality, deze technologie helpt consumenten visualiseren hoe goed een aankoopt bij hen past. 

Webshop overname als strategische zet

Deze 5 bewegingen kunnen opgevat worden als bedreigingen maar ook als kansen. De kans om op tijd mee te bewegen en wellicht zelfs het voortouw te nemen in een specifieke niche. Een overname kan daarbij ook een strategische zet zijn en een uitkomst bieden. Op onze aanbodpagina staan webshops die ter overname worden aangeboden.

 

bron | 17-10-2019