Online consumentenbestedingen groeit met 8% in eerste kwartaal 2019


Groeitrend van vorig jaar zet door: In het eerste kwartaal van 2019 zijn de online consumentenbestedingen met 8% gestegen. Om precies te zijn is er maar liefst 6.5 miljard besteedt aan online aankopen in de eerste maanden van dit jaar. Als we deze lijn doortrekken en Thuiswinkel Markt Monitor mogen geloven zullen de online bestedingen dit jaar op een ruime 25 miljard afstevenen. De groeitrend van vorig jaar zet dan ook dit jaar stabiel door. 

Consument koopt vooral producten online - groei in online diensten blijft achter

De cijfers van Thuiswinkel Markt Monitor, uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel liegen er niet om: de groei in online consumentenbestedingen is er nog lang niet uit. De 8% groei in het eerste kwartaal wordt gevormd door een groei in aantal aankopen van c. 9% in product bestedingen en c. 3% groei in aantal bestedingen aan diensten. Vooral online product bestedingen in Food/Nearfood en Home&Garden hebben een flink aandeel in de product uitgaven. Dit zijn dan ook de grootste segmenten binnen de online bestedingen. 

Smartphone steeds populairder voor online aankopen

De aankopen worden voor een groot deel gedaan via de smartphone: 37% van de online kopers gebruikten hun mobiel. Kopers wijken meer af van de desktop waardoor het aantal aankopen via de computer van 34% naar 31% daalt. De overige bestellingen verlopen via de laptop.

Enthousiast geworden?

Profiteer mee in deze groeiende markt door te investeren in een webshop, of door uw bestaande business uit te breiden met meer marktaandeel.

 

bron | 12-07-2019