Online detailhandel omzet wederom flink gestegen


Het gemak van online shoppen voor consumenten heeft ook dit jaar zijn vruchten afgeworpen voor de online detailhandel. De omzet van online verkopen in de detailhandel lag in januari 2019 maar liefst 15,8% hoger dan de online omzet in deze branche van een jaar geleden.

Online omzet groeit hard, maar multichannel omzet groeit harder 

De omzetgroei van webwinkels is inmiddels 10 keer zo groot als de omzetgroei in de algehele detailhandel. Dit blijkt uit de cijfers gepubliceerd door het CBS. Webwinkels hebben over het afgelopen jaar meer dan 11.8% omgezet terwijl de multi-channelers, dat zijn de winkels met fysieke panden én online verkoop, een omzet groei van maar liefst 21,6% boekte.

Klus en wooninrichting gerelateerde webshops zijn de echte winnaars

De hoogste omzetstijging werd gezien in winkels met doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren. Ook meubelzaken en winkels voor wooninrichting boekte hoge omzetgroei. Dit vergeleken en relatief lage groei in online supermarkt omzet dat enkel een groei van 1,9% liet zien.

Webwinkels zijn een van de meest opgerichte bedrijven 

Na deze lovende cijfers voor online verkopen is het geen verassing dat een van de meest opgerichte bedrijven een webwinkel is. Het CBS publiceerde al eerder dit jaar dat webwinkels bij de top-vijf hoorde van meest opgerichte bedrijven. Er werden in 2018 maar liefst 3.410 nieuwe webwinkels opgericht, daarbij zijn de aantal opheffingen van 6.265 en het aantal oprichtingen van 9.775 al met elkaar verrekend.

bron | 15-03-2019