Webshop data verzamelen en inzetten is het advies tegen dreiging Amazon


Amazon is naast enorme wereldwijde retailer ook een gigantisch media-platform. Amazon als media-platform is gedreven door effectief gebruik van verzamelde bezoekers data en targetten van zowel de bezoekers als de (toeleverancier) partners met deze data. De Nederlandse webshophouders zullen ook het datagebruik moeten intensiveren om de klanten, en de leveranciers, met een goede marketing en targeting propositie te voorzien en aan zich te binden.  

Amazon's strategie als media-platform

Het grote succes van de Amazon formule is het collecteren en inzetten van data voor marketing en targeting van consumenten en leveranciers. Amazon collecteert enorme hoeveelheden data van bezoekers en zet deze in om leveranciers en merken de kans te geven hun advertentie te laten zien aan de geïntresseerde bezoekers. 

Een voorbeeld van Amazon’s gebruik van een media platform strategie kan als volgt worden omschreven: de online Amazon bezoeker laat via een zoekopdracht weten waar hij naar op zoek is, bijvoorbeeld babykleding. Met de zoekdata van de bezoeker kan Amazon bepaalde merken, in dit geval bijvoorbeeld Pampers, de mogelijkheid geven de bezoeker te targeten via een advertentie op Amazon of ergens anders.  

Naast het targetten van bezoekers en al bestaande toeleveranciers kan Amazon ook nieuwe partners targetten met de verzamelde bezoekers data. Amazon maakt een plaatje op van de bezoeker waarmee het toekomstige uitgaven van de bezoeker probeert te voorspellen. De bovengenoemde toekomstige ouders die nu op zoek zijn naar babykleertjes hebben wellicht ook een grotere auto nodig voor gezinsuitbreiding in de toekomst. Hierdoor kan Amazon met deze data een autofabrikant benaderen om op een later moment een grotere auto voor te stellen. Hiermee is Amazon niet enkel een retailer maar ook een media-platform.

De webshophouder als data verzamelaar en marketeer  

Een voordeel van de webshophouder over de traditionele winkelier is de beschikbaarheid van online data. Echter gebruiken veel webshophouders deze data niet, hier zal de webshophouder een verandering in moeten aanbrengen. De eerste stap voor een webshophouder is om een passend dataplatform te vinden die al de data verzamelt en combineert. Nadat de data verzameld is kan het ingezet worden om bezoekers te targetten. Ook de data dat terugkomt na een specifieke marketingcampagne is belangrijk, daardoor kan de volgende targeting van de bezoeker weer geoptimaliseerd worden. Het is een constante feedback-loop van data.

Daarbij kan de data helpen om de klant aanvullende en gerelateerde producten voor te stellen. Een laatste stap om een Amazon like data-marketeer te worden is het gebruiken van eigen data in campagnes met leveranciers en adverteerders.

 

bron | 09-04-2019