Zonder bezoekers op een webshop wordt er niet verkocht en is er geen omzet. Daarom is het belangrijk om de verschillende bronnen van bezoekers (ook wel 'traffic') vast te stellen en te analyseren. De meeste webwinkels ontvangen traffic van de volgende kanalen: Zoekmachines (met name Google), Affiliates (w.o. prijsvergelijkers), Direct verkeer en (in mindere mate) via incoming links.
 

In de kennisbank zullen we alle bronnen bespreken. Op deze pagina zoomen we in op de bezoekersbron verkeer uit de zoekmachine. Binnen deze bron maken we onderscheid tussen onbetaald (SEO) verkeer en betaald verkeer (ergo Google Ads).  De laatste wordt besproken:

Wat is Google Ads?

Google Ads (in het verleden 'Adwords') is het advertentieprogramma van Google waarmee u uw advertentie in Google laat verschijnen in de lijst met "gesponsorde koppelingen" of "advertenties". Deze vindt u boven en rechts van de zoekresultaten. Ze zijn voorzien van een kleine gele indicatie 'adv'. 

Adverteren op zoekwoorden

Met Google Ads adverteert u op zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. Dit zijn woorden of woordcombinaties die de gebruikers van Google intypen om iets te zoeken. Zodra een gebruiker van een Google een zoekwoord intypt waar u op adverteert dan wordt uw advertentie getoond. 

Maar dat is uiteraard niet gratis. Zodra iemand in Google op uw advertentie klikt, brengt Google een bedrag bij u in rekening. Dit noemt men ook wel een pay-per-click principe. (er bestaan ook pay-per-saleplatforms, denk aan Beslist bijvoorbeeld)  Achter Google Ads zit een veilingmechanisme, waardoor advertenties op zoekwoorden waarop veel partijen gevonden willen worden duurder zijn dan advertenties op zoekwoorden die minder in trek zijn. Een eenvoudig voorbeeld: Wanneer u een advertentie toont wanneer iemand zoekt op 'hypotheek', dan kan het maar zo zijn dat Google 15 euro per klik naar uw webshop (!) afrekent. Maar wanneer u een advertentie toont wanneer iemand zoekt op 'hondenvoer' of 'dakpannen' dan rekent u een fractie van dit bedrag af. 

Google Ads gebruiken

Het Google Ads programma is inmiddels een vrij comlex systeem geworden. De basis heeft u in een dag wel onder de knie, maar om het programma echt goed te begrijpen en alles er uit te halen kan het zijn dat u een specialist nodig heeft. Er zijn veel bedrijven in de markt die uw campagnes eenmalig goed inrichten voor een af te spreken bedrag en/of onderhouden op abonnementsbasis. Tot dat moment is het slim om u in te lezen en wellicht zelf al een Adwords account aan te maken en zo de mogelijkheden al eens te verkennen. Google geeft via flyers regelmatig gratis advertentietegoed weg, wat u hier prima voor kunt gebruiken.

Hier leest u meer over Google Ads: 
IMU.nl
Google Ads

Waarom is Google Ads belangrijk wanneer ik een webshop koop/verkoop?

97% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine en dat maakt Google Ads tot het meest gebruikte online advertentiemedium in Nederland. Voor veel webshops is de bezoekersstroom vanuit Google Ads enorm belangrijk in relatie tot de omzet. Er zijn zelfs de nodige webshops die volledig afhankelijk zijn van Ads (waarom wij dat niet gezond vinden leest u onder 'bezoekersstroom analyseren').

De juiste inrichting van Google Ads bepaalt in grote mate of u geld weggooit of verdient, dus neem dit aspect in iedere overname mee in de overweging.

Grofweg gaat de berekening als volgt: U adverteert in Google Ads op zoekwoord 'fietsenrek' en betaalt Google bijvoorbeeld 20 cent per klik, dan kosten 100 bezoekers in uw webshop u 20 euro. Een conversie van 3% wordt over het algemeen als goed gezien, dus laten we aannemen dat de 100 'gekochte' bezoekers tot 3 orders leiden. Dan moet u per order die via Google Ads binnenkomt dus 6,67 euro van de marge aftrekken in de winstbepaling. (nog afgezien van eventuele retouren ed). 

U zult begrijpen dat hier veel elementen een rol inspelen. Over het algemeen geldt dat u het beste kunt adverteren op specifieke zoekwoorden. Want hoe specifieker het zoekwoord, hoe groter de kans dat u kunt aanbieden wat de bezoeker zocht waarmee de conversie verhoogt en de gemiddeld advertentiekosten per order dalen. En bovendien zijn specifieke zoekwoorden vaak goedkoper om op te adverteren, wat de kosten tevens drukt. Dat kost echter tijd en leergeld.

Indien gewenst kunt u via ons een scan afnemen, waarmee wij de Google Ads campagnes van uw (nieuwe) webshop volledig doornemen op status en potentieel. (mocht het een potentiële aankoop betreffen, dan is de medewerking van de huidige eigenaar van de webshop vereist). Meer informatie vindt u hier