Extra kanalen om te verkopen zijn altijd wenselijk, in dit artikel bespreken we de drie grote online warenhuizen / marktplaatsen. Over het algemeen is verkopen op platforms goed voor je omzet, maar de impact op je merknaam / bekendheid is relatief laag. Kopers gaan vaak terug naar de Marktplaats zelf en veranderen maar lastig in trouwe website bezoekers. Vanwege de concentratie van kopend publiek, zijn de marktplaatsen toch groeiende en bieden kansen voor verkopers.

Verkopen op BOL.com

BOL is de bekendste Nederlandse 'marktplaats', voor nieuwe producten (maar ook tweedehands). BOL heeft naast zijn eigen assortiment vele professionele verkopers op zijn platform en is daarmee het grootste online warenhuis. Ze rekenen tussen de 8% en 15% 'netwerkvergoeding' voor elke verkoop, maar deze tarieven wijzigen regelmatig, o.a. door toenemende concurrentie. Een adder onder het gras is wel, dat je ook concurreert met BOL zelf wanneer je producten verkoopt die algemeen verkrijgbaar zijn. Met eigen producten of beschermde import (wel met EAN) kan BOL een beter kanaal zijn (de concurrentie is dan lager); anders is het een goed kanaal voor genereren van omzet; maar verwacht niet dat deze kopers veranderen in vaste klanten; marge maken op elke verkoop is daarom aan te bevelen. 

Amazon.nl

Sinds de komst van Amazon naar Nederland (nadat men eerst in Nederland enkel via Amazon Duitsland kon bestellen), groeit het marktaandeel van Amazon flink door. Deze reus wordt gezien als dé grote uitdager van BOL in Nederland. Een pluspunt van Amazon is dat naast de Benelux, heel Europa binnen reikwijdte van uw bedrijf komt.

Kaufland

Een lokale speler met een grote markt is Kaufland.de, die de gehele Duitse markt bediend. Het voormalige real.de is de grootste concurrent van Amazon in Duitsland. Voor Nederlandse bedrijven een uitgelezen kans om de Duitse markt te betreden. Het starten met verkopen buiten de eigen landsgrenzen, zeker wanneer een webshop geheel van scratch moet worden opgebouwd, is via een marktplaats waarschijnlijk makkelijker dan via een (nieuwe) webshop; en Duitsland is een land waar veel Nederlandse ondernemers als eerste kijken nadat ze in Nederland en België operationeel zijn.

Strategie

Er zijn natuurlijk verschillende strategieën om succesvol te zijn online, en die gelden vaak nog sterker voor verkopen via marktplaatsen. Zo is de brutomarge altijd belangrijk, maar telt deze bij marktplaatsen zwaarder door de extra vergoeding die je aan de handelsplaats betaald per order. Denk verder aan de volgende succesfactoren:

  • Specialistische niche: Een niche waar u veel van weet en anderen minder, geeft u voordeel. Denk dat vooral aan producten waar specifieke kennis nodig is voor de juiste import of kwaliteit. Ook producten met een laag volume kunnen voor u wel interessant zijn, maar zullen door de (voor BOL of Amazon) geringe omzet nauwelijks door hen worden aangeboden.
  • Goede brutomarge: Vanwege netwerkkosten en verzendkosten, is een goede brutomarge belangrijk, de 3 bovenstaande punten helpen hier ook bij.
  • Laag retourpercentage: Retouren kosten geld, niet alleen verzendkosten maar ook zijn ze soms niet meer verkoopbaar als nieuw. Goede foto's en omschrijvingen verlagen de retourkans, maar ook het type product is van belang.
  • Speciale producten: Bij BOL en Amazon draait alles om snelheid en standaardisatie. Passen producten niet in het magazijn; of is bijvoorbeeld speciaal transport nodig? Dergelijke producten kunt u beter aanbieden dan BOL of Amazon.
  • Eigen merk/import: Een eigen merk/import geeft een voorsprong op de concurrentie en zorgt voor een unieke positie. Terwijl de bedrijfsnaam zich minder sterk ontwikkelt bij verkoop op een marktplaats, kan een eigen merk wel bekendheid en klandizie opbouwen.

Fulfilment

Een extra service die BOL en Amazon verzorgen is het compleet uit handen nemen van de opslag, verzending en retourstromen. Deze service heet "Logistiek via BOL" of "Fulfilment by Amazon". Bedrijven die via deze service verkopen hebben vaak zelfs hun eigen e-commerce site opgedoekt en concentreren zich helemaal op verkopen via de marktplaatsen. Wanneer dit gebeurd met producten die voldoende marge hebben, is deze strategie goed schaalbaar; je magazijn en service medewerkers schalen namelijk mee met de groei, en u hoeft zich alleen maar op de marketing te richten!

Verkoop je als webshop nog niet via Amazon of BOL? Voor kopers is een positie op deze platformen steeds belangrijker, een extra reden om deze marktplaatsen toe te voegen aan je verkoopkanalen. De bekende webshop platforms zoals Lightspeed en Shopify hebben verschillende plugins om uw e-commerce site te koppelen aan Amazon en BOL en zo de orders op een centrale plek te managen. 

Benieuwd welke Bol.com verkoopaccounts en Amazon FBA accounts er nu te koop staan?


Volgt u bovenstaande strategie al succesvol? Verkoop dan uw bedrijf op WebshopOvername.nl