TikTok groeit als sleutelfactor in Nederlandse advertentiecampagnes
TikTok heeft zich inmiddels bewezen als een van de belangrijkste reclameplatformen in Nederland, met een inzet in maar liefst 37% van de brandingcampagnes. Dit blijkt uit recente cijfers van het AI-marketingplatform Billy Grace, waaruit ook blijkt dat TikTok net iets achter YouTube staat, dat in 45% van de campagnes wordt gebruikt.
Minder directe conversies, meer long-term conversies door social media
Billy Grace analyseerde duizenden online advertentiecampagnes en ontdekte dat hoewel deze kanalen minder directe conversies genereren, ze steeds vaker bijdragen aan uiteindelijke conversies. Directeur en mede-oprichter Mitch Voskuilen deelt zijn inzichten met Emerce: "Naast YouTube en TikTok, zien we dat 11% van de campagnes gebruikmaakt van Snapchat en 9% van Reddit."
Voskuilen benadrukt de groei van TikTok: "De bestedingen op TikTok zijn het afgelopen jaar verdrievoudigd. Hoewel Snapchat en Reddit begin 2024 nog niet populair waren bij adverteerders, zagen we een spectaculaire groei van maar liefst 400% in hun bestedingen. YouTube kende ook een groei, maar met slechts 7% was dit in verhouding minder indrukwekkend."
Social media belangrijk voor eerste contact met de klant
De toenemende populariteit van Reddit, TikTok, Snapchat en YouTube als advertentiekanalen is te danken aan hun effectiviteit aan de top van de marketingfunnel. Het platform van Billy Grace biedt marketeers een overzicht van de samenstelling en effectiviteit van hun campagnes, waardoor ze beter begrijpen hoe verschillende marketingkanalen bijdragen aan hun succes.
Voskuilen merkt op: "Het is opvallend dat de analyses van deze kanalen sterk van elkaar verschillen. YouTube draagt volgens onze gegevens negentig keer meer bij aan conversies, terwijl Reddit een factor veertien, Snapchat een factor elf en TikTok een factor dertien bijdraagt. Dit wijst erop dat brandingkanalen aan de top van de funnel meer impact hebben dan vaak wordt gedacht."