Eigen label AmazonBasics draait op succes van anderen


Amazon profiteert van het succes van zijn best verkopende retailpartners door de producten na te maken. Die artikelen biedt Amazon dan voor de helft van de prijs aan via zijn eigen label AmazonBasics.

Nieuwssite Bloomberg sprak ‘best-seller’ retailer Rain Design over een laptopstandaard die het bedrijf al tien jaar verkoopt op Amazon.com. Afgelopen zomer verscheen een soortgelijk artikel van Amazon’s eigen label voor de helft van de prijs.

De beste artikelen worden nagemaakt

Amazon achterhaalt aan de hand van data welke artikelen het meest gewaardeerd worden door consumenten en het beste verkopen. De best scorende items worden nagemaakt, waardoor momenteel 96 procent van de AmazonBasics-producten met 3,5 ster wordt beoordeeld. Alles wat slechter wordt gewaardeerd, wordt uit het assortiment gehaald.

Legale methode

‘Wij kunnen niets tegen Amazon doen, want ze houden zich aan de regels’, laat Rain Design weten aan Bloomberg. Een andere best-seller retailer laat weten dat verkopers Amazon als partners, maar ook als mogelijke concurrent moeten zien.

bron | 21-04-2016