15% Nederlanders shopt via social media


Van Nederlandse consumenten gebruikt ongeveer 15% Facebook en Instagram om online te shoppen. Nog nieuwere digitale kanalen zoals gameconsoles en voice worden door 11 procent gebruikt. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van Salesforce waar ook 500 Nederlanders voor werden bevraagd.

Alle nieuwe (online) kanalen zijn nog steeds niet zo populair als fysieke winkels. Deze winkel veranderd overigens wel van rol: van kooplocatie wordt het meer een plek om te oriënteren en advies te vragen. Daarnaast functioneert de winkel ook als ophaallocatie voor de Nederlandse multi channelers, een fenomeen dat in Nederland vrij populair is. 

De onlineaankopen worden het meest gedaan via de webwinkels (via de browser) of mobiele webwinkel-apps. Market places zijn, met 29 procent, ook erg in trek onder Nederlandse consumenten. Deze worden gevolgd door websites en shopping-apps van merken (23 procent) en opkomende digitale aankooppunten (11 procent).

Bent u in het proces een webshop over te nemen? Neem de (groei) kansen van Sociale Netwerken dan mee in uw strategie of aankoopbeslissing. 
 


Verdeling kanaal eerste en herhaalde aankoop (Nederland)

bron | 25-10-2019