Persbericht: 5 jaar WebshopOvername


5 jaar webshopovernames: overnamemarkt voor e-commerce professionaliseert

Amstelveen, 10 december 2020 – In 2015 was het wel duidelijk dat e-commerce een gouden toekomst tegemoet ging. Maar eigen ervaringen leerden de oprichters van WebshopOvername dat specialistisch overnameadvies nog ontbrak in deze groeimarkt. Met de oprichting van hét overnameplatform voor online bedrijven brachten ze hier verandering in.

Waar in 2015 het aantal volwassen webwinkels nog beperkt was, is het aantal overname-kandidaten de afgelopen jaren toegenomen. Wat daarbij opvalt is dat de omvang van webshopovernames in gelijke tred toeneemt met de omzetgroei van online retail, ondanks de hogere concentratie webwinkels. De overnamemarkt voor (volwassen) webwinkels groeit dus mee met de online product verkoop.

Voor de nabije toekomst wordt een verdere groei en een verdere specialisering van de webwinkels verwacht. Professionele kopers staan dan ook in de startblokken om deel te nemen!

Webshopovernames in 2015

Sinds 2015 zijn de online retail uitgaven gestegen van 7% tot 12,3% van de totale retail uitgaven. Omdat de totale retail uitgaven in die periode ook stegen, is de online retail omzet sinds 2015 zelfs verdubbeld van 6 miljard naar 12 miljard! Aan de andere kant is het aantal webwinkels in die periode ook verdubbeld.

Het aantal webshopovernames met een dealwaarde boven de 1 miljoen euro bedroeg enkele per jaar. En dat is ook wel logisch want zoveel webwinkels die een bedrijfswaarde vertegenwoordigden van meer dan 1 miljoen euro waren er ook niet.

Verder liep in 2015 nog vrijwel alle omzet via de eigen webwinkel en was de omzet via verkoopaccounts op marktplaatsen als Amazon te negeren.

Overnames in 2020

In 2020 is er een record aantal webshops actief van 90.000, waarbij Corona de groei nog eens heeft versneld: zo kwamen er alleen in het derde kwartaal al 6.500 nieuwe webwinkels bij.

De verhouding tussen ‘clicks’ en ‘bricks’ is intussen dan ook dusdanig verschoven dat er eind 2021 naar verwachting evenveel webwinkels als non-food winkels actief zijn.

Voor partijen die zich nu pas melden in het e-commerce landschap zal het niet eenvoudig zijn om een prominente plek te verwerven met een nieuwe webshop. De Make or Buy beslissing heeft dan ook binnen e-commerce zijn intrede gedaan.

Bedrijfsovernames in 2025

De impact van marktplaatsen zal verder toenemen. Om tegenwicht te bieden zullen webwinkels zich steeds meer als niche-spelers met een hoog serviceniveau ontwikkelen.

Partijen die te afhankelijk worden van marktplaatsen zullen dit terugzien in hun bedrijfswaarde: de risico’ van dit business model zijn hoger en de te verwachten opbrengsten bij een bedrijfsverkoop overeenkomstig lager.

Nu de gemiddelde bedrijfsomvang van webwinkels sterk toeneemt, ontstaan ook meer interessante overnamekandidaten voor investeerders en private equity huizen die al jaren de markt verkennen, maar waarvoor webwinkels altijd nog te kleine prooien waren.

Met de komst van financiële kopers en professionele verkopers lijkt ook de gemiddelde multiple te stijgen. Waar in 2015 een multiple van 3 haalbaar bleek, lijkt deze bij grotere overnames te stijgen naar een niveau dat aansluit bij reguliere MKB multiples.

Over WebshopOvername B.V.

Opgericht in 2015 is WebshopOvername de autoriteit in Nederland en België op het gebied van overnames van “online business”. Verkopers van webwinkels, websites en softwarebedrijven gebruiken het overnameplatform voor overnameadvies van e-commerce specialisten en om in contact te komen met ruim 20.000 kopers.

Sinds 2015 is het platform meegegroeid met de markt door te investeren in opleiding en bereik. Zo heeft een van de oprichters een masteropleiding gevolgd in M&A en is als Register Valuator toegetreden tot het NIRV. Daarnaast is WebshopOvername als overnameadviseur toegetreden tot de BOBB.

Bekende bedrijven als Promodomo.nl, Foodie.nl en TelSell.com vonden via het platform al een nieuwe eigenaar.

 

bron | 07-12-2020