De 6 fasen van contentmarketing van Moterkledingcenter.nl


Motorkledingcenter.nl zag haar online opbrengsten sinds 2012 stijgen met 2019%. Marketingbureau Zeo deed zijn succesverhaal op 18 januari op de Webwinkel Vakdagen.

Een marketingstrategie begint pas echt bij het onderzoeken van de zogeheten customer journey. De strategie moet uiteindelijk hierop worden aangepast, zodat de juiste boodschap, op het juiste moment aan de juiste gebruiker wordt getoond.

Zeo legde haar marketingstrategie uit voor Motorkledingcenter.nl met behulp van 6 verschillende customer journey-fasen. Deze zes fasen zijn geen vaststaande patronen. Niet elke doelgroep gedraagt zich namelijk hetzelfde. 

Dromen

Dit is de beginfase waarin de mogelijke potentiële consument zich bevindt. Hij weet nog niet wat zijn specifieke wensen zijn, maar zijn interessegebied ligt in ieder geval rondom motoren. Zeo heeft op deze fase van de consument ingespeeld door het gebruik van banners op relevante websites en pre-roll advertenties op YouTube.

Pre-roll marketing op YouTube zijn de reclamevideo's die veelal 30 seconden duren. Deze advertentie kan in de meeste gevallen weggeklikt worden na 5 seconden. En hier ligt het grote voordeel voor bedrijven die investeren in pre-roll marketing, aldus Zeo. De onderneming betaalt pas het bedrag voor een pre-roll advertentie op YouTube wanneer de gebruiker de advertentievideo van 30 seconden helemaal afkijkt.

Onderzoeken

In deze fase is de mogelijke potentiële klant ook nog niet zeker over wat hij wil. Hij is in deze fase vooral op onderzoek uit door zo veel mogelijk informatie te winnen. Zeo heeft hier op in gespeeld door middel van Google Ads te plaatsen, waarin de nadruk op 'tips voor motorrijders' werd gelegd.

Tevens wordt een actieve blog bijgehouden op de webshop van Motorkledingcenter.nl, waar niet alleen de vaste klant maar ook de potentiële koper relevante informatie kan winnen.

Overdenken

In deze fase is het zaak voor de organisatie om de aandacht te blijven winnen van de potentiële consument. De mogelijke koper heeft de webshop bezocht, waardoor het aannemelijk is dat hij oprecht geïnteresseerd is in één van de door de webshop aangeboden producten.

In deze fase werd daarom gebruik gemaakt van remarketing for search op Facebook en Google Ads. Zeo legde in deze fase de nadruk op het kopen van producten bij Moterkledingcenter.nl

Vergelijken


De mogelijke koper weet in deze fase wat hij wil. De zoekopdrachten worden concreter, waardoor het belangrijk is voor een webshop om vindbaar te zijn. Het marketingbureau speelde in op deze fase door middel van Shopping Ads en AdWords.

Kopen

In deze fase is de consument overtuigd om een aankoop te doen in de webshop. Het is enkel belangrijk dat de webshop gebruiksvriendelijk is. Een makkelijk te gebruiken webshop draagt bij aan de customer journey.

De laatste fase betreft het herhalen van de strategieën. Het draait er dus om dat de juiste boodschap, op het juiste moment aan de juiste gebruiker wordt laten zien.  

bron | 25-01-2017