De verkoop van webshop Blueprint Eyewear: interview met de eigenaar


In het voorjaar 2020 was het zover, de handtekeningen onder het overnamecontract werden gezet. Voor Floris en Maarten, de oprichters en inmiddels ex-eigenaren van Blueprint Eyewear, een spannend moment: de webshop waar zij meer dan 8 jaar aan hebben gewerkt wordt verkocht. Ondanks vele andere “side-projects” die de jonge ondernemers hebben opgezet, was Blueprint Eyewear, een zonnebrillen merk, verreweg hun grootste en belangrijkste onderneming.

Wij vroegen een van de eigenaren, Floris, hoe hij is begonnen met online ondernemen en wat voor hem de ingrediënten zijn voor het opzetten van een succesvolle webshop. Ook deelt hij zijn ervaringen met het vinden van een juiste koper en het verkoopproces.

Webshop starten? “gewoon doen”

Floris en Maarten waren nog studenten wanneer het ondernemersbloed in hen begon te koken. Maarten had inmiddels ervaring opgedaan in China en daar een origineel design zonnebril gevonden. Dit design was nog onbekend in de Nederlandse markt. Samen met Floris, die toentertijd marketing studeerde, leek dit de uitgelezen kans hun opgedane kennis in praktijk te brengen. Samen leenden ze enkele duizenden euro’s en begonnen het avontuur van in de zonnebrillen business. Hoe zij deze beslissing hebben genomen? “Gewoon doen”, aldus Floris. Hij voegde daaraan toe “wat je leert in je studie is interessant, maar in de praktijk moet je toch alles weer zelf uitvogelen”.

Zo begonnen Maarten en Floris in 2011 als, zoals Floris zelf zegt “twee jonge gasten die nergens vanaf wisten”, met de opzet van Blueprint Eyewear. Het was hard werken, zeker om alle praktische zaken uit te vinden. In die tijd hebben de jonge mannen meerdere webshops opgestart, de een met meer succes dan de ander, om zo de benodigde ervaring op te doen. De webshop en het merk Blueprint Eyewear heeft altijd hun grootste focus gehad; “als je met een webshop goed geld wilt verdienen dan moet je er wel full time werk in steken, anders gaat het niet lukken” stelt Floris.

Webshop verkopen via overnameplatform

In 2017 begonnen de ondernemers voor het eerst (serieus) aan een verkoop te denken. Beiden waren ondertussen druk met andere projecten en de benodigde focus voor Blueprint Eyewear was steeds moeilijker op te brengen. Verkoop leek een mooie volgende stap.

Als eerst werden overname kandidaten in het eigen netwerk en branche benaderd. De onderhandelingen met deze partijen liep stroef waardoor deze uiteindelijk zijn afgeketst. De behoefte ontstond om de zoektocht naar de geschikte koper breder uit te zetten. WebshopOvername bleek de oplossing; dit was op aanraden van een vriend van Maarten die aangaf goede leads te hebben gevonden via het overname platform, wat leidde tot een succesvolle verkoop van zijn webshop.

Overname Blueprint Eyewear onzeker door Corona

Op de vraag hoe het verkoopproces bevallen is antwoord Floris kort en duidelijk “goed!”. Waarna een verdere overweging volgt “al werd het wel spannend met de hele Corona situatie. Onze zonnebrillen worden in eerste instantie gekocht voor festivals en vakanties, wat natuurlijk nu niet meer mogelijk is. Hierdoor bracht Corona een grote onzekerheid met zich mee”. Gelukkig stond de webshop sinds november 2019 al te koop op het WebshopOvername platform en hebben zich in de eerste weken al waardevolle kopers gemeld. Een maand later, in december 2019 werden Maarten en Floris in contact gebracht met de huidige koper van het bedrijf. “Het contact met de koper was meteen goed. Al snel kwam hij langs bij ons op kantoor in Amsterdam om kennis te maken”, laat Floris weten.

Verkoopondersteuning WebshopOvername

Doordat Blueprint Eyewear gebruik maakte van het ‘Premium traject’ van het WebshopOvername platform werden de leads op voorhand gefilterd. Zo worden alleen kopers met serieuze interesse en kapitaal mogelijkheden aan de verkoper voorgesteld. Desondanks konden de ondernemers zelfs onder de gescreende kopers verschil merken tussen de leads: “contact met andere potentiele kopers was sneller en korter, met de huidige koper was meteen duidelijk dat hij serieus was”. “Toch is het nuttig ook met andere potentiele kopers te praten, zo kan je als verkoper verschil opmerken tussen kopers die echt serieus zijn en snel willen schakelen en tussen kopers die meer in de oriënterende fase zitten”. Floris laat weten veel te hebben gehad aan de ondersteunende adviezen van WebshopOvername, voornamelijk de gesprekken met Sander Scholten. Net als bij de start van Blueprint Eyewear, moesten de ondernemers ook in dit proces de nodige praktijkervaring opdoen, praktisch advies is dan erg waardevol.

Toekomst van de ondernemers

Wanneer het ondernemerschap gaat stromen zal het niet snel ophouden; beiden heren zullen verdere stappen zetten in ondernemersland. Maarten gaat zich richten op nieuwe online projecten, terwijl Floris online trainingen aanbiedt over het opzetten van een goedlopende webshop via zijn programma op Ecomtrics.com.

bron | 29-05-2020