De verkoop van webshop Topparfumerie.nl: Interview met de eigenaar


We zien het steeds vaker op het WebshopOvername platform: Kopers worden verkopers en vice versa. Dit was ook het geval bij Robert-Jan Treebus, inmiddels oud eigenaar van Topparfumerie.nl en tevens koper én verkoper van de webshop.

In januari 2019 nam Robert-Jan Topparfumerie.nl over met als doel zo veel mogelijk te leren over e-commerce. Hij verkoos de optie om praktische ervaring op te doen boven het volgen van allerlei studies en workshops. Zoals hij zelf zegt: “Waarom niet een sprong in het diepe wagen? Waarom niet gewoon een bedrijf gaan runnen?” En zo geschiede.

2 Jaar lang was Robert-Jan de eigenaar van Topparfumerie.nl. Inmiddels is de webshop in oktober 2020 overgenomen door een nieuwe eigenaar en zit het leerproces erop. Wij hebben hem gevraagd om zijn ervaringen met zowel de aankoop als het verkoop proces en welke inzichten hij heeft verkregen uit zijn online ondernemers carrière.

Webshop overnemen? “ideale leerschool voor online ondernemen”

Na jarenlange ervaring in de fast-moving consumer goods branche besloot Robert-Jan eind 2018 dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging. E-commerce had al snel zijn interesse en zijn doel was gezet: in korte tijd zoveel mogelijk te weten komen over e-commerce en online ondernemen. “Om dit doel te bereiken had ik de mogelijkheid om cursussen en workshops te volgen óf een sprong in het diepe te wagen en zelf een online bedrijf te runnen”, aldus Robert-Jan. Hij heeft voor het laatste gekozen. In Januari 2019 werd zijn koop van Topparfumerie.nl beklonken en kon het avontuur als online ondernemer beginnen.

Lessen in e-commerce

In de tijd dat Robert-Jan Topparfumerie.nl in bezit had heeft hij veel geleerd over zowel ondernemerschap als e-commerce.

Een van de belangrijkste lessen voor Robert-Jan als online ondernemer was de waarde van data analyse. “Voordat ik begon met Topparfumerie dacht ik dat marketing het belangrijkste component was van een succesvolle webshop. Maar hier kwam een heel ander component bij: het analyseren van eindeloos veel data.” “Als online ondernemer heb je zoveel data tot je beschikking. Als je dit goed verwerkt, leert hoe je dit kan analyseren en kan inzetten om de webshop te optimaliseren, dan kan hier ongelooflijk veel voordeel uitgehaald worden.” Hier heeft Robert-Jan dankbaar gebruik van gemaakt waardoor hij in korte tijd vele processen binnen Toppafumerie.nl heeft kunnen reorganiseren.

Webshop verkopen

Na een relatief korte tijd besloot Robert-Jan de webshop weer te willen verkopen. Inmiddels had Robert-Jan de nodige kennis vergaard en praktisch toegepast waarna hij besloot zijn leerproject te kunnen afsluiten. Daarbij had Robert-Jan een vaste aanstelling verkregen waar hij zich op wilde richten.

Opnieuw werd Topparfumerie.nl aangeboden op het WebshopOvername platform. Dit keer via het ‘Managed listing traject’ waarbij WebshopOvername de verkoper begeleidt in het vinden van een potentiële koper.

Verkoopondersteuning WebshopOvername

WebshopOvername biedt verschillende typen verkoopondersteuning aan, de zogenoemde ‘Managed Listing’ en ‘Pemium Matching’. In beiden trajecten wordt de verkoper geholpen in het verkoopproces. De mate van ondersteuning verschilt per type traject en wens van de koper.

In het geval van Topparfumerie.nl heeft WebshopOvername uit vele aanvragen 7 potentiële kopers aan Robert-Jan voorgesteld.

Diversiteit onder kopers

Kenmerkend voor het verkoopproces van Topparfumerie.nl was de diversiteit in achtergrond van de kopers; “Het was heel interessant om de verschillende beweegredenen te horen”, aldus Robert-Jan. “Zo had een van de kopers op de marketingafdeling van een parfumerie gewerkt en wilde ze graag voor zichzelf beginnen. Een ander kwam uit de IT en zag vooral IT oplossingen. Andere kopers hadden al webshops en wilde Topparfumerie.nl daarmee combineren”.

Kennismakingsgesprekken werden voornamelijk telefonisch en via videobellen georganiseerd. Vooral het video-bellen is vaak handig. Zoals Robert-Jan aangeeft: “In deze tijd is video-bellen volledig geaccepteerd en geen issue. Daarbij is het veel handiger doordat je het scherm kan delen en de back-office kan laten zien”.

Toekomst van de ondernemer

Robert-Jan is inmiddels een volgende uitdaging in vast dienstverband gestart en neemt zijn ervaring in e-commerce als een zeer waardevolle ervaring met zich mee.

bron | 11-12-2020