Internetomzet in het eerste kwartaal 16,6 procent hoger


De verkopen via internet namen in het eerste kwartaal van 2019 weer veel sterker toe dan de offline winkelverkopen. De omzet via internet was in het eerste kwartaal 16,6 procent hoger dan een jaar eerder. De sterkste groei van de internetomzet was bij de multi-channelers. Voor die bedrijven is de verkoop via internet een nevenactiviteit, naast de fysieke verkoop in winkels. De internetomzet van de multi-channelers was in het eerste kwartaal maar liefst 23,6 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet 12,2 procent hoger.

Ondernemersvertrouwen detailhandel hoger

Het vertrouwen van detailhandelaren was aan het begin van het tweede kwartaal hoger dan bij de start van 2019. De vertrouwensindicator steeg in deze periode van 4,9 naar 10,9. De stijging wordt vooral veroorzaakt door een sterke toename van het aantal detailhandelaren dat een stijging van de omzet in het tweede kwartaal verwacht. 
Het percentage detailhandelsbedrijven dat een personeelstekort verwacht daalde van 14,3 procent begin eerste kwartaal naar 12,7 procent begin tweede kwartaal.

Detailhandel

De omzet van de detailhandel was in het eerste kwartaal van 2019 3,4 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume was 2,6 procent hoger. Vooral branches gerelateerd aan de woningmarkt, zoals de doe-het-zelf- en de meubelbranche boekten een hogere omzet. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers.
De omzet van de detailhandel is al ruim vijf jaar elk kwartaal hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In het derde kwartaal van 2017 was het verschil met de omzet van een jaar eerder het grootst met bijna 5 procent. In het vierde kwartaal van 2013 was de detailhandelsomzet voor het laatst lager (1 procent). 
bron | 07-06-2019