Webshop of nepshop?


Deze week is het ACM een campagne gestart genaamd “Webshop of nepshop?” om daarmee de consument te kunnen waarschuwen voor aankopen bij nepshops via social media. Webshops zijn steeds actiever op social media en bieden daar hun producten aan. Dit gebeurt gericht en rechtstreeks, zelfs ook zonder tussenkomst van een website. Hierdoor is de consument minder beschermd.

Op het moment dat een product defect is of niet ontvangen wordt, is de betreffende shop vaak onvindbaar. Op deze manier kan de consument ook geen aanspraak maken op de verkopende partij. De schade voor de consument bedroeg vorig jaar bijna 5 miljoen euro.

Als een consument koopt via social media, moet deze extra goed opletten. Het is vaak onduidelijk wie de aanbieder is en onder welke voorwaarden de producten gekocht worden. Soms gaat het ook om nepshops en ontvangt de consument het product geheel niet. Na de koop is de pagina verdwenen en wordt het onmogelijk om de aanbieder hier op aan te spreken. Met de campagne wil het ACM de consument hier bewust van maken en voorzien van tips wat zij zelf kunnen doen om dit te voorkomen.
De consument wordt door middel van filmpjes bewust gemaakt van de risico’s.
Zij kunnen zelf hun ervaringen melden bij ConsuWijzer. Deze kunnen adviseren over de te nemen vervolgstappen.

 

Op het moment dat een webshop via Webshopovername.nl wordt aangeboden, zijn de gegevens van de verkopende partij bij ons bekend zodat kopers op ons platform niet bang hoeven te zijn dat zij in contact komen met een nepshop.

bron | 09-11-2018