Webshops openen steeds meer fysieke winkels


De trend van fysieke winkels die online gaan opereren keert om: steeds meer webshops besluiten fysieke winkels te openen. In de afgelopen 5 jaar is het aantal fysieke winkels geopend door eerdere online pure-players gegroeid van vijftien naar honderd, volgens het ruimtelijk-economisch adviesbureau Stec Groep. Ongeveer 25 webshops hebben in de afgelopen jaren een fysieke winkel geopend. 

De voornaamste reden om als online speler een fysieke locatie te openen is klantenbinding. Wanneer een merk alleen online opereert blijft een merk slechts een naam. Een fysieke winkel brengt een merk tot leven en zorgt voor meer klantenbinding. 

Daarnaast heeft een fysieke locatie een belangrijk onderscheidend vermogen. Online moeten webshops met meer dan 40 duizende online concurrenten de strijd aan gaan voor de zogenoemde eye-balls en clicks. Het concurreren op prijs en marketing wordt steeds moeilijker door oplopende kosten als retouren en gratis verzending. Een fysieke winkel blijkt weer een optie door de hoge mate van concurrentie online.  

Het lijkt ook te werken: in het rapport van de Stec Groep wordt aangegeven dat online webshops met een fysieke winkel in dezelfde regio 30% meer omzet behalen. Daarbij geeft 40% van de consumenten hun voorkeur aan een webshop waarbij de keuze voor een face-to-face gesprek en uitproberen in een fysieke winkel ook tot de opties behoort. 

Webshops openen 'Experience stores'

De fysieke winkels die door webshops worden geopend zijn in 60% van de gevallen een ‘Experience store’. Het Experience store concept draait om het inspireren, informeren van de klanten en hen het product laten uitproberen. Hierdoor wordt de merkbeleving verhoogt en kunnen nieuwe producten makkelijker geïntroduceerd worden. De Experience stores worden vooral in stadscentra geopend. 

Webshop + fysieke locatie verkopen via WebshopOvername 

Veel bedrijven die zich bij ons aanmelden vragen zich af of een fysieke locatie een mogelijke verkoop bemoeilijkt. Het tegendeel kan waar zijn. Een fysieke locatie, en de daarmee gemoeide naamsbekendheid (op z’n minst lokaal) kunnen van grote waarde zijn voor de webshop. In het aanbod zijn verschillende webshops te vinden die ook een fysieke locatie hebben. Vind al de te koop staande webshops hier.

 

bron | 18-02-2020