Aantal webwinkels sinds 2007 verzesvoudigd


In de periode 2007-2015 is het aantal Nederlandse webwinkels verzesvoudigd van ruim 5000 begin 2007 naar bijna 30 duizend begin 2015. Een tegengestelde ontwikkeling deed zich, niet verrassend, voor bij de fysieke winkels. Vooral in de non-foodsector moesten veel winkels de deuren juist sluiten. Dat meldt CBS op de dag dat in Utrecht de Webwinkel Vakdagen van start gaan.

Het gaat over het algemeen zeer goed met de webwinkels. Pure players (zonder fysieke winkels) hebben in de eerste 11 maanden van 2015 bijna 17 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van 2014. Deze omzetgroei steekt sterk af bij de groei die de totale detailhandel in diezelfde periode realiseerde: amper 1 procent. Dat meldt het CBS op de dag dat in Utrecht de Webwinkel Vakdagen van start gaan. Nog harder dan bij de pure webshops groeit de online omzet bij de zogenaamde multi-channelers, bedrijven die zowel een fysieke als online winkel hebben. In de eerste 11 maanden van 2015 steeg de omzet hier met bijna een kwart.

In vergelijking met de fysieke non-foodwinkelbedrijven in de detailhandel hebben webshops aanmerkelijk lagere personeels- en huisvestingskosten. Bij non-food winkelbedrijven maken deze kostenposten in totaal bijna een kwart van de totale omzet uit. Bij de webwinkels nog niet de helft (11,5 procent). Webwinkels hebben wel hogere verkoopkosten, zoals bijvoorbeeld reclame- en advertentiekosten: 6,3 procent van de omzet tegenover 3,0 procent bij de non-food winkelbedrijven.

bron | 16-03-2016