Weekoverzicht webshopkopen: 8 t/m 15 september


De winkels hun dood, de webshops hun brood

Afgelopen kwartaal zijn de online webshopbestedingen van consumenten met 22 procent gegroeid. Dit percentage is ruim vier miljard euro, wat achthonderd miljoen meer is dan in dit kwartaal vorig jaar.Thuiswinkel Markt Monitor gaf deze cijfers prijs, met de sluiting van fysieke winkels als reden.

Van elektronica tot boodschappen

Het zal u niet verbazen dat producten gerelateerd aan IT en elektronica een groot aandeel leveren in de onlinebestedingen. Winkels als de Bijenkorf besluiten steeds vaker om zich te richten op het webshopaanbod, in plaats van de fysieke inrichting van hun winkels. Daarbovenop de recente faillissementen geteld, waar de online uitgaven aan kleding en schoenen aan toe te schrijven is, deed de webshopaankopen nog meer stijgen.

Tevens schijnt het aandeel van de online boodschappenverkopen te groeien in de totale webshopbestedingen van consumenten. Steeds meer supermarkten geven de consument de kans om online boodschappen te doen.

Cijfers uitgaven consumenten online

Ruim 9 miljard euro hebben Nederlanders uitgegeven aan webshops en afgelopen half jaar. Dit is 17 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Image result for online shopping

 

Bedrijfsovernames dalen in waarde

Eind juli (2016) werd het duidelijk dat de markt van bedrijfsovernames in het slop zit. Één van de redenen was dat bedrijven te duur zouden zijn voor potentiële kopers. Nu blijkt ook dat kopers steeds minder willen betalen, en dit gegeven is ook terug te vinden in de concrete cijfers.

Zowel het aantal fusies en overnames als de waarde ervan, is in het afgelopen half jaar flink gedaald ten opzichte van het tweede halfjaar van 2015.

In het afgelopen half jaar werden 260 overeenkomsten gesloten waar een Nederlands bedrijf deel van uitmaakte, terwijl dit in het tweede halfjaar van 2015 nog 293 Nederlandse bedrijven betrokken waren bij een fusie dan wel overname.

Durfkapitalisten lijken steeds belangrijker te worden op deze markt. In afgelopen half jaar maakten zij voor 35 procent deel uit van alle transacties. In het tweede halfjaar van 2015 schommelde dit getal nog tussen de 20 en 30 procent.

Nederland lijkt niet het enige land te zijn, die kampt met dit probleem. Wereldwijd lijken bedrijfsovernames te dalen in waarde.Image result for arrow down picture

 

Cijfers shopping-app

Webwinkeliers die over het algemeen hun aankopen doen via de app, deden dit 54 procent van de tijd. Dit is meer dan vorig jaar. Zeven procentpunt minder ging vorig jaar bij deze personen via een shopping-app.

De cijfers van Nederland liegen er ook niet om. 37 procent van alle online aankopen werden gedaan via een smartphone of tablet.

Image result for shopping online

 

 

bron | 15-09-2016