Asos trekt stekker uit Chinese webwinkel


Asos trekt zich terug uit China vanwege de te sterke concurrentie van Alibaba. De lokale webwinkel gaat op slot, net als het hoofdkantoor in Shanghai en het distributiecentrum.

Asos stapte in 2013 zelfverzekerd de Chinese markt op met haar eigen e-commerce kanaal. Het bedrijf heeft het gedrag van de Chinese consument echter verkeerd ingeschat, zo meldt Asos aan Internet Retailer. ‘Deze markt is heel anders dan alle andere markten waarin wij opereren. Getting eyeballs on our products has proved very difficult’, concludeert de Britse moderetailer.

Tmall
Het bleek lastig om consumenten los te peuteren van marktleider Alibaba. Opvallend genoeg verkocht Asos ook via Tmall.com. Dit zet de pure player nu voort. Het terugtrekken van zijn eigen operatie kost in totaal 10 miljoen pond (12 miljoen euro).

Internationaal aandeel
Asos passeerde vorig boekjaar (eindigt eind augustus) voor het eerst de grens van 1 miljard pond. De teller bleef staan op 1,15 miljard pond, ofwel ruim anderhalf miljard euro. Jarenlang groeide Asos ('free delivery worldwide') vooral buiten Groot-Brittannië hard. De buitenlandse omzet stevende de binnenlandse ruim voorbij, maar in 2014 kwam de klad in de internationale verkoop. Die nam eind dat jaar zelfs af, om daarna weer op te krabbelen. Inmiddels is het pad naar internationale groei weer gevonden.

bron | 08-04-2016