“WebshopOvername sprak me vanwege de volledige focus op webshops aan”


'Een deelovername bleek opeens heel aantrekkelijk'

Toen Michiel Breukelman in 2010 zijn opleiding tot piloot had afgerond, was er met de beste wil van de wereld geen werk te vinden in zijn vakgebied. En met een studieschuld van grofweg anderhalve ton wilde hij maar wat graag geld verdienen. "Webshops schoten op dat moment als paddenstoelen uit de grond en ik wist dat je met de juiste aanpak een goed inkomen kon verdienen."

Dat Michiel een webshop wilde lanceren, stond voor hem dus vast. Hij wist alleen nog niet in welke niche hij wilde opereren, totdat een onderdeel van zijn telefoon het had begeven en hij online zocht naar vervanging. "Ik had sterk het idee dat ik te veel betaalde, maar goede alternatieven had ik niet." Het bedrijfsplan voor PhoneGigant.nl was hiermee geboren.

Belangrijke speler binnen de branche

"Achteraf had ik me misschien iets beter moeten verdiepen in de niche, maar met mijn jeugdige enthousiasme ben ik gewoon van start gegaan", zegt Michiel. "Gelukkig heeft het goed uitgepakt." Dat de webwinkel aansloeg is nogal een understatement, want PhoneGigant.nl groeide in slechts enkele jaren uit tot één van de marktleiders binnen de branche.

Zeker vanaf 2013, toen het voor het eerst lukte om een krediet bij de bank te krijgen en er onder meer kon worden geïnvesteerd in personeel, ging het hard. Ondertussen zat er niet alleen een stijgende lijn in de omzet van PhoneGigant.nl, ook de Nederlandse economie begon weer aan te trekken. Voor Michiel betekende dit dat er ook banen vrijkwamen binnen zijn eigen vakgebied. "Het ondernemerschap vind ik leuk, maar vliegen is echt mijn passie."

'Zomaar de stekker eruit trekken, kon ik niet'

Hoewel Michiel inmiddels de nodige taken kon uitbesteden, viel de combinatie met het vliegen hem zwaar. "Ik ben tussen de vluchten vaak maar enkele dagen thuis. En omdat ik intercontinentaal vlieg, heb ik doorgaans ook nog eens een jetlag." Omdat Michiel niet zomaar de stekker uit het bedrijf wilde trekken, besloot hij het te koop te zetten. "Mijn operationeel directeur wees me op WebshopOvername.nl, die me vanwege de volledige focus op de bedrijfsovername van webshops meteen aansprak."


Gezien de positieve cijfers en de groeicurve van het bedrijf kreeg Michiel al snel reacties. In principe wilde hij het volledige bedrijf verkopen, maar toen hij in contact kwam met een leverancier uit de elektronicabranche besloten de twee dat een samenwerkingsverband eigenlijk veel beter paste. "Hij komt uit de b2b-hoek en heeft ontzettend veel productkennis, terwijl ik weer goed ben in het e-commerce-spel en de omgang met consumenten."

Een bedrijfsovername in delen

Tijdens de onderhandelingen waren er partijen die beduidend meer boden, maar de koper had Michiel simpelweg het beste gevoel. "Het klikte meteen. Ook had hij een duidelijk plan, wat voor mij een absolute pre was." Voordat de heren met elkaar in zee gingen, besloten ze eerst een kwartaal samen te werken op projectbasis. "Dit beviel zo goed dat ik inmiddels 49 procent van de aandelen aan hem heb verkocht."


Michiel vertelt dat het aantal orders sinds dit gezamenlijke project al bijna is verdubbeld. "We zaten op zo'n 6.000 bestellingen per maand en gaan nu richting de 12.000. We zijn druk bezig om PhoneGigant.nl nog sterker in de markt te zetten, zodat we op termijn het volledige bedrijf kunnen verkopen aan een externe partij."


Een eerste stap in deze professionaliseringsslag is het verhogen van de cut-offtijd. PhoneGigant.nl zat op 17.00 uur, maar door een samenwerking met een fulfilmentpartij wordt deze verhoogd tot middernacht. "We verwachten hiermee met minimaal 20 procent te groeien." Daarnaast wordt het aanbod verruimd, waardoor het bedrijf een nog grotere doelgroep bereikt. "Zodra PhoneGigant.nl eenmaal op het niveau zit wat we voor ogen hebben, is het nog slechts een kwestie van het vinden van de juiste koper."

bron | 01-05-2018