Bedrijfsovernames familiebedrijven zullen toenemen


“De markt van bedrijfsovernames zit in het slop”, was eind juli de conclusie van het Financieel Dagblad. Met name de zwakke macro-economische vooruitzichten en de geopolitieke onrust zouden de dip in het aantal transacties veroorzaakt hebben. Als we het artikel in de Telegraaf, gebaseerd op het onderzoek van marktmonitor over fusies & bedrijfsovernames, mogen geloven, komt hier snel verandering in.

Het onderzoek is echter onder enkel (mede) eigenaren van familiebedrijven gehouden. Zodoende dienen conclusies getrokken te worden voor familiebedrijven en niet alle bestaande bedrijven in Nederland.

47 procent zou bedrijf verkopen

Van de 201 deelgenomen respondenten heeft driekwart wel eens serieus nagedacht over een bedrijfsverkoop. Een vergelijkbaar resultaat met vorig jaar. Twintig procent van de respondenten verwacht een bedrijfsverkoop binnen nu en twee jaar. Vorig jaar was dit nog maar negen procent. Dit zijn 42 mensen tegenover 18 mensen (202 respondenten in 2015). Het meest opvallende – maar niet bepaald goed afgebakende – verschil heeft betrekking tot ondernemers hun overweging om tot verkoop over te gaan: 47 procent zou hun bedrijf morgen verkopen bij een 'goed' bod. Vorig jaar was dit nog 40 procent.

Ondanks dat een 'goed' bod een subjectief gegeven is, is het een noemenswaardig resultaat.

Familiebedrijven als bijzonder fenomeen?

Als we het onderzoek mogen geloven, zullen familiebedrijven een steeds meer bijzonder fenomeen worden. Meer respondenten denken dat het bedrijf zal worden verkocht aan een andere onderneming in vergelijking met vorig jaar. Daarmee gepaard: minder respondenten verwachten dat het bedrijf in de familie blijft dan vorig jaar.

27 procent heeft niet echt een idee

Ondanks dat 40 procent van de respondenten zeker is dat de zaak binnen 5 jaar verkocht is dan wel te koop staat, heeft bijna 30 procent van alle respondenten geen idee hoe een verkoop in haar werk gaat.

Ambitieus of toe aan vakantie

Een kwart van de respondenten onder de 55 jaar poogt ooit een ander bedrijf te runnen. 14 procent van de ondernemers onder de 55 verkoopt hun bedrijf dan ook om een nieuwe ondernemers te starten. Deze groep lijkt onder het kopje 'ambitieus' te kunnen worden geschaard.

Zoals gezegd, 40 procent van de respondenten heeft ook daadwerkelijk het plan om binnen 5 jaar de zaak te verkopen. De helft van deze groep doet dit door hun leeftijd of ze willen meer genieten (van andere mooie dingen) van het leven.  

 

Bavaria: Het beste familiebedrijf van de wereld in 2015. 

 

 

bron | 31-10-2016