Bedrijven kunnen terrein winnen op gebied van E-mailmarketing


64 procent van de marketeers zien e-mailmarketing als het meest effectieve kanaal, aldus een onderzoek uitgevoerd door Smart Insights en GetResponse. Daarop denkt 57 procent na om zijn marketingbudget voor e-mailmarketing te verhogen in 2016. E-mail marketing is dus een cruciaal component om een succesvolle digitale marketingstrategie te verwezenlijken.

Het onderzoek van Mapp laat naast veelbelovende resultaten, helaas ook tekortkomingen zien.

Nieuwsbrief

Bij 73 procent van de bedrijven was het mogelijk om te worden aangemeld voor een nieuwsbrief. Deze optie was bij 69 procent prominent op de homepage te vinden. Het grootste percentage (88 procent) liet de gebruiker beslissen om te worden ingeschreven voor de nieuwsbrief, via e-mailcommunicatie.

Volgens Mapp is het belangrijk om klanten de keuze te geven welke content en frequentie zij de voorkeur geven. Hierdoor kan content klantgericht gepersonaliseerd worden. Slechts 17 procent van de onderzochte bedrijven biedt deze mogelijkheid aan gebruikers.

Eenvoudig afmelden voor een nieuwsbrief behoort tot het aspect: klanten de vrijheid geven om zelf te beslissen over content. Bij 15 procent van de bedrijven kon men zich afmelden door middel van één klik. Bij 63 procent waren twee klikken nodig.

Re-activatie e-mail

Tijdelijke inactiviteit wil niet zeggen dat het bedrijf de klant is verloren. Het is daarom belangrijk om de klant opnieuw op de hoogte te brengen van kortingen en/of speciale aanbiedingen. Om dit te realiseren kan een re-activiatie e-mail worden gestuurd.

Slechts 2 procent van de bedrijven stuurt een re-activatie e-mail. Dit lijkt toch een gemiste kans voor vele bedrijven.

Welkomstbericht

Tijdens de eerste dagen na het registeren is de kans relatief groot dat de klant de e-mail openen. Volgens Mapp kan een welkomstmail ervoor zorgen dat direct een bestelling wordt geplaatst.

Van de onderzochte bedrijven met een web account stuurde 67 procent een dergelijke welkomstbericht als onderdeel van het registratieproces. Meer dan 80 procent gebruikte de welkomstmail direct na registratie. Opvallend genoeg bood geen van de bedrijven een welkomstaanbieding via de nieuwsbrief of op de website.

Frequentie e-mails

Gedurende de 4 weken dat het onderzoek plaatsvond stuurde 25 procent van de bedrijven geen één e-mail. 27 procent stuurde één e-mail, maar het grootste gedeelte (35 procent) stuurde meer dan 4 e-mails tijdens het onderzoek.

Mobiele optimalisatie

De meerderheid van de klanten opent tegenwoordig e-mails op een mobiel apparaat. Het is daardoor uiterste noodzaak dat e-mails volledig zijn geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Ondanks dat dit aspect prioriteit lijkt te vereisen, wordt dit door 80 procent van de onderzochte bedrijven als ondergeschoven kindje behandeld. Slechts 20 procent heeft e-mails volledig mobiel geoptimaliseerd.

Seizoensgebonden e-mail

De Nederlandse consument geeft meer geld uit rondom de feestdagen. Bedrijven kunnen deze tijd benutten door e-mails te versturen met een coupon of gift. Toch verstuurde maar 30 procent van de onderzochte bedrijven aangepaste e-mails voor of tijdens de feestdagen.

Vooral op de gebieden van gepersonaliseerde content, een re-activatie e-mail, mobiele optimalisatie en seizoensgebonden e-mail lijken vele bedrijven nog terrein te kunnen winnen.  

 

bron | 21-12-2016