België winkelt steeds meer online


De omzet van webshops bij onze zuiderburen zit in de lift: de omzet van de Top 100 B2C-webwinkels is van 3,7 miljard euro gestegen tot 4,2 miljard euro. Dit betreft een stijging van 13,5 procent. In België zijn de productcategorieën voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen het meest populair.

Webwinkels zijn dit jaar beter beoordeelt dan voorheen. De gemiddelde Woorank-score (SEO Checker) van 67,3 in 2016 naar 73 in dit jaar. Dit wordt gezien als een van de redenen dat de omzet van webwinkels in België is gestegen.

Kleding en schoenen online kopen

23% van alle online aankopen zijn kleding en schoenen. Daarnaast zijn de productcategorieën voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen steeds populairder geworden. De branche van huishoudelijke artikelen is gestegen van 7 procent vorig jaar naar 11 procent dit jaar en de voedingsmiddelensector is gestegen van 7 procent naar 10 procent.

België houdt van buitenlandse webshops

Een opvallend gegeven is dat de Top 10 van webwinkels verantwoordelijk is voor een omzet van bijna 60 procent van de omzet van de gehele Top 100. Hiervan bestaat de Top 3 uit Amazon.com, Bol.com en Apple. Het is alweer de derde keer dat Amazon koploper is. Bouwbedrijf Hubo maakt de grootste groei door, zij wisten zichzelf op te werken van de 60e naar de 26e plaats.

Ook de hekkensluiters wisten hun omzet te verhogen. De omzet van de nummer 100 is gestegen van 3,7 miljoen naar 5,2 miljoen. De drempel wordt dus steeds hoger om de Top 100 te bereiken.

79 procent van alle online aankopen in Belgie gebeurt op een buitenlandse webshop. Zoals uit bovenstaande blijkt, is de gehele top 3 niet-Belgisch. Volgens de voorzitster van BeCommerce, Patricia Ceysens, worden buitenlandse aankopen gestimuleerd door de open, multiregionale en meertalige cultuur.

Het buitenland houdt van Belgische webshops

Op basis van de Cross-Border Top 10, een lijst met Belgische webwinkels die de buitenlandse verkopen bijhoudt, kan worden geconcludeerd dat Belgische webwinkeliers een grote buitenlandse afzetmarkt hebben. De meeste klanten komen uit landen als Frankrijk, Nederland, de Verenigde Staten, Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De Belgische webshop Ice Watch staat op de eerste plaats, waar het vorig jaar nog nummer 3 was.

Ook betreft de buitenlandse afzet groeide de populariteit van de productcategorieën voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen het meest. De groei van de buitenlandse verkoop van voedingsmiddelen is te verklaren door de komst van Waalse webwinkels, die de focus leggen op de verkoop van typisch Belgische producten.

Bekijk hier ons aanbod van webshops, waar meerdere Belgische webwinkels te koop staan.

bron | 23-11-2017