Belgische webshops blijven gezond groeien


Volgens BeCommerce, de Belgische tegenhanger van Thuiswinkel.org, is de e-commerce markt in België in 2022 met 18 procent gegroeid ten opzichte van het voorgaande jaar, tot een totaal van 13,8 miljard euro. Belgische webshops hebben meer dan 165 miljoen transacties geregistreerd, wat een stijging van 10 procent betekent ten opzichte van 2021. BeCommerce merkt op dat een groot deel van deze groei afkomstig is van hetzelfde aantal webshops. Het micro- en kleine segment is in volume met 63 procent gegroeid ten opzichte van het voorgaande jaar.

De verkoop van Belgische webshops

De medium en grote webshops, die slechts 3 procent van het totale aantal Belgische webshops uitmaken, zijn verantwoordelijk voor het grootste deel van de e-commerce omzet. Ze zijn goed voor 78 procent van het transactievolume, oftewel 10,7 miljard euro. Vorig jaar waren ze nog goed voor 84 procent van het transactievolume, oftewel 9,8 miljard euro.

Black Friday in België

Het aantal kleine webshops in het micro- en kleine segment groeit met ruim 20 procent ten opzichte van 2021. Black Friday was de topdag van 2022, met 645.195 transacties op één dag, oftewel 448 transacties per minuut. Belgische webshops noteerden een totale omzet van 61,4 miljoen euro. Ook op Cyber Monday werd deze trend voortgezet, met een omzet van 60 miljoen euro. Een ander piekmoment was de eerste dag van de zomersolden, 1 juli, waar een omzet van 55,1 miljoen euro werd behaald.

Buitenlandse omzet

Buitenlandse online shoppers blijven hun weg naar Belgische webshops vinden. Het transactievolume dat uit het buitenland komt, blijft stabiel op 20 procent (2021: 21%). Nederlanders (36,5%) en Franse shoppers (26,5%) zijn de grootste groepen buitenlandse klanten. Het aantal transacties vanuit het Verenigd Koninkrijk is meer dan verdubbeld. Nieuwjaarsdag (17,6 miljoen) en kerstdag (19,7 miljoen) zijn de dagen waarop consumenten in 2022 het minst online shopten.

bron | 26-06-2023