Nieuwe kansen voor adverteerders op Bol.com


De meestbezochte retailsite van Nederland liet gisteren een nieuw plan over het adverteren op de site los. Het zogeheten Marketing & Media Services is een nieuw plan om adverteerders tegemoet te komen en uiteraard om zo in eigen lucratieve behoeften te voorzien. Heel verrassend zijn de nieuwe richtlijnen niet: de hulp bij de zoektocht naar het juiste product zal nog accurater worden en de consument zal nu echt enkel productadvertenties te zien krijgen, die voor hen relevant zijn. 

Niks nieuws onder de zon?

Deze plannen lijken niets meer dan logisch en er wordt gewoonweg voortgeborduurd op de weg die is ingeslagen. Bol.com gaat onder andere gesponsorde productadvertenties laten zien tussen de zoekopdrachten op de website. Deze advertenties zullen dus (vrijwel) gelijk zijn aan de zoekopdracht. Dit is één van de manieren waarop fabrikanten, leveranciers en andere winkeliers reclame kunnen maken op Bol.com. Het is dus niet helemaal waar dat het plan 'niets nieuws onder de zon is', maar het lijkt een logisch gevolg en een stap vooruit. 

Voor bijna elk gesteld doel dat een bedrijf kan stellen, biedt Bol.com een gepaste strategie. De volgende 5 doelen worden in het plan genoemd:

Bron: YouTube/Market Motive

1. Product introductie

Het eerste doel kan door middel van Display Advertising worden gerealiseerd. Een van de belangrijkste kenmerken is dat het mogelijk schijnt te zijn dat men de banner zal zien vanaf de hoofdpagina tot de bestelbevestiging en dat het mogelijk is om een specifieke doelgroep te bereiken. Bol.com claimt dat Display Advertising een direct effect heeft op de awareness, aankoopoverweging en de verkoop. 

 

2. Awareness vergroten 

2.1. Men zal meer op de hoogte zijn van uw product of merk als meer informatie over het product of merk gedeeld. Bol.com biedt adverteerders de mogelijkheid om binnen de eigen weblog informatie te verschaffen naar de buitenwereld, om de engagement en merk- en productbekendheid te vergroten. Volgens Bol.com heeft ook deze strategie een aantoonbaar effect op de aankoopoverweging.

2.2 Naast het introduceren van een product is de bekendheid vergroten een effect van Display Advertising. Als banners op een slimme manier worden geïmplementeerd op desktop, tablet en de smartphone, kan de doelgroep worden bereikt die voor uw als ondernemer interessant is.

 

3. Klanten inspireren

Dit doel kan bereikt worden via een eigen zogeheten brandpage: een pagina met informatie over uw product/merk/bedrijf.

 

4. Klanten binden

Zoals benoemd wordt de bekendheid vergroot via de eigen weblog. Hiermee kunnen tegelijkertijd klanten worden gegenereerd. De mogelijkheid is namelijk daar, om het onderscheidend karakter te omschrijven en om mensen uit de doelgroep aan te trekken via de weblog.

 

5. Conversie verhogen

Bol.com maakt het voor ondernemers mogelijk om producten in de top 3 van de zoekresultaten te laten verschijnen. Dit zal ten goede komen voor de bekendheid en conversie. De tarieven worden enkel benoemd op aanvraag.

 

Adverteren vanaf 50 euro

Deze plannen worden gerealiseerd met de Ahold Delhaize Marketing & Media Groep. Zoals aan het begin is genoemd, zullen er tevens advertenties worden laten zien tussen de zoekopdrachten van de bezoeker. Deze manier van adverteren is tot stand gekomen door een samenwerking van bol.com met de Amerikaanse HookLogic. Het schijnt dat al vanaf 50 euro gericht geadverteerd kan worden. 

Het genoemde Marketing & Media Services-plan is reeds begonnen met al meer dan 100 bedrijven.

 

 

 

 

 

 



 

bron | 09-08-2016