Consument heeft bij webshops weinig keuzes in Last Mile Delivery


De logistieke providers in de markt bieden een compleet scala aan serviceopties aan zoals aflevertijden next day, same day of bepaalde tijdslots. Nog geen kwart van de webshops geeft de consumenten hier echter een keuze in.

De Nederlandse consument heeft bij online aankopen vooralsnog weinig keuze in service kaders en pakketbezorgers, zo blijkt uit het onderzoek van de Gfk Pakkettenmonitor dat in Q1 2016 is uitgevoerd onder consumenten en webshops in Nederland.

Resultaten onderzoek Gfk Pakkettenmonitor 2016

72 procent van de consumenten wil een keuze voor het bezorgmoment. 25 procent is zelfs bereid om extra te betalen voor levering op dezelfde dag. Nog sneller leveren hoeft voor veel consumenten niet: 67 procent geeft aan dat levering binnen 2 uur niet hoeft. 35 procent van de consumenten wil kunnen kiezen voor een bepaalde afhaallocatie, maar de meerderheid (88 procent) wil hiervoor niet extra betalen. Hoe ouder de doelgroep, hoe meer de voorkeur is om een bestelling af te halen in een supermarkt.

Overige factoren die de consument belangrijk vindt
Behalve het zelf kunnen kiezen van het bezorgmoment, vindt de consument 'op tijd en onbeschadigd leveren' (97 procent) en 'een eenvoudig en kosteloos retourproces' (89 procent) ook erg belangrijk. Andere factoren die ook werden genoemd zijn het eenvoudig kunnen bestellen en duidelijke communicatie tijdens het proces. Welke logistiek vervoerder de afhandeling verzorgt, is voor de consument eigenlijk niet belangrijk.

bron | 11-04-2016