Consumenten kopen 14% meer online dan vorig jaar


Nooit werd zoveel geld online uitgegeven. Naar verwachting zullen de online bestedingen van consumenten aan goederen en diensten dit jaar oplopen tot 23 miljard euro. Dit betekent dat de consumentbestedingen stijgen met 14 procent.

Het bedrag tot en met het derde kwartaal staat op 15,7 miljard euro, aldus Marktonderzoeker GfK. De feestdagen komen daar nog bovenop, waar naar verwachting het recordbedrag van 23 miljard euro mee zal worden bereikt.

Uitgaven derde en vierde kwartaal

Het vierde kwartaal kan uiteindelijk wel eens een klapper gaan worden. Naast de aankopen voor Sinterklaas en Kerstmis, vallen de uit Amerika overgenomen dagen als Singles Day en Black Friday tevens in het vierde kwartaal. Volgens het GfK zal het vierde kwartaal zorgen voor een omzetstijging van 7 miljard euro. Vorig jaar gaven de Nederlandse consumenten in totaal bijna 6,2 miljard euro uit in online winkels. Oftewel, de verwachting wordt gesteld dat bestedingen bijna 13 procent zullen toenemen ten opzichte van vorig jaar. Gezien het derde kwartaal, is dit deze verwachting voorzichtig. In het derde kwartaal werd namelijk 5 miljard euro online besteed, terwijl dit een jaar geleden bijna 4,3 miljard was. Dit is omgerekend 17 procent.

In het derde kwartaal werd meer dan 60 procent besteed aan producten en bijna 40 procent aan diensten. In vergelijking met vorig jaar gaf de Nederlandse consument alleen minder uit aan de categorie telecom.

Wilt u graag een webwinkel overnemen, maar weet u niet goed waar te beginnen? Lees dan het artikel in de kennisbank over het kopen van een webshop via WebshopOvername.nl.  

bron | 13-12-2017