Consumenten zullen steeds meer aankopen online doen


Als we de consument mogen geloven, liggen er rooskleurige dagen in het verschiet voor de webwinkelier. In de eerste zes maanden van 2016 werd nog 22 procent van de consumentbestedingen online gedaan. Volgens de Nederlandse consument ligt dit percentage in 2021 op 32 procent, aldus de Thuiswinkel Mart Monitor Omgerekend is dat een groei van iets meer dan 45 procent. 

Steeds meer aankopen met smartphone

De groeiende populariteit van mobiele apparaten lijkt een van de oorzaken te zijn van de groei van de online verkoop. In de eerste helft van dit jaar werd 8 procent van alle online aankopen geplaatst door middel van een smartphone. Vergeleken met 2015 is dit een groei van 66 procent. Het merendeel verwacht echter dat consumenten over vijf jaar nog desk- en laptops zullen gebruiken om aankopen te doen via internet. Het overschot van de jonge generatie denkt echter dat de smartphone de voorkeur zal krijgen voor het online kopen van producten en diensten. 

Cross-border winkelen lijkt ook steeds aantrekkelijker te worden voor de Nederlandse consument. In 2015 werd in totaal 415 miljoen euro uitgegeven aan buitenlandse webshops of marktplaatsen. Dit is een stijging van 31 procent ten opzichte van 2014. 

Zullen fysieke winkels verdwijnen?

De kans is klein tot niet aanwezig dat fysieke winkels zullen verdwijnen. 61 procent van de consumenten verwacht niet dat hun bezoek aan winkelcentra zal veranderen in de komende vijf jaar. Volgens de respondenten zijn zowel (grote) winkelketens als (kleine) zelfstandige winkels een must voor elk winkelcentrum. 

Desalniettemin ervaart de Nederlandse consument een aantal obstakels waartoe hij niet snel de fysieke winkel zal opzoeken. 55 procent van de respondenten ziet de parkeerkosten als een grote belemmering en 35 procent is van mening dat de bereikbaarheid van de winkelstraten niet is zoals hij zou moeten zijn. Aan de andere kant merken de consumenten ook dat het winkelen in winkelcentra ook steeds makkelijker en daardoor fijner is geworden. Contactloos betalen is een voorbeeld hiervan. 

 

 

bron | 23-11-2016