Cyber Monday topdrukte: webwinkels verwachten 186% meer pakketten


De eerste maandag van december, tussen Black Friday en Sinterklaas, wordt naar verwachting de drukste e-commercedag van het jaar. Cyber Monday zorgt volgens logistiek techbedrijf Sendcloud voor een stijging van 186 procent in pakketvolume ten opzichte van een gemiddelde dag.

De week van Black Friday (28 november) blijft de drukste week van het jaar, met een verwachte volumegroei van 73 procent. Dat blijkt uit Sendclouds Peak Season Index 2025, samengesteld op basis van historische en voorspellende data.

Nederland blinkt uit in snelle bezorging

Nederlandse consumenten worden vergeleken met andere Europeanen sneller bediend: bijna 60 procent van de pakketten wordt binnen één dag bezorgd, terwijl het Europese gemiddelde in 2024 iets boven de twee dagen lag.

Uit onderzoek onder duizend consumenten blijkt dat 80 procent liever langer wacht dan extra te betalen voor snelle levering. Bovendien zou 62 procent van winkel wisselen bij een gemiste bezorging.

Sendcloud verwacht dat de logistieke drukte in december aanhoudt, met een minimale wekelijkse volumestijging van 39 procent, ongeveer de helft van de piek tijdens Black Week.

bron | 24-10-2025