De strijd tegen nep-webwinkels


Thuiswinkel.org lanceerde woensdag 1 november de campagne 'Voorkom een online shoppingfail'. Dit is opgezet in samenwerking Grey Amsterdam. Het doel van de campagne is om consumenten bewust te maken van de risico's van het online shoppen en het in kaart brengen van kenmerken van nep-webwinkels. 

Thuiswinkel.org Certificaat

Met behulp van het keurmerk van Thuiswinkel.org worden de consumenten gewaarschuwd voor alle risico's rondom het online winkelen. Winkels die in het bezit zijn van dit certificaat hebben namelijk een streng proces op juridisch, fiscaal en ICT-technisch gebied doorlopen. 

Net als het certificaat van Thuiswinkel.org wordt van alle webwinkels, die verkocht worden, nagegaan of ze een legitieme webwinkel op het platform van WebshopOvername willen zetten. 

Rechten consument in webshop

Webwinkels hebben een aantal wettelijke verplichtingen. Naast het checken of webwinkels over een Thuiswinkel.org een certificaat beschikken, is het belangrijk voor de consument om na te gaan of de verkoper van de webshop informatie geeft over aspecten als het bestellen van producten, de kenmerken van een product/dienst, de garantie ervan etc.. Daarnaast is het goed om te onthouden voor de consument dat als u gebruik maakt van een 'koop of afstand', waar een aankoop in een webwinkel dus een voorbeeld van is, u altijd 14 dagen bedenktijd heeft. Ongeacht een product/dienst in de sale wordt verkocht of niet.  

Bedrijfsovername en nep-webwinkels

In het geval van een bedrijfsovername dat niet via een dergelijke partij gaat die alles nagaat van de verkopende webshop, is het zaak rekening te houden met een aantal aspecten. Een van de aspecten is het nagaan of een webwinkel over een SSL-certificaat beschikt. Dit is een goede indicatie betreft de veiligheid van een webshop. Lees hier meer over SSL-certificaten. Daarnaast kunt u stappen ondernemen zoals, op zoek gaan naar ervaringen met de webshop en face-to-face contact met de verkoper opzoeken. 

 

bron | 01-11-2017