Duitse retailers investeren in influencers


Duitse retailers zetten influencer­samenwerkingen inmiddels structureel op de begroting. Uit een representatief onderzoek van branchevereniging Bitkom onder 505 winkelformules (≥10 medewerkers) blijkt het volgende:

• 7 % van het totale reclamebudget gaat naar influencermarketing.
• Omgerekend is dat gemiddeld € 67.000 per retailer per jaar.
• 35 % van de bedrijven blijft onder € 10.000, 39 % zit tussen € 10.000 en € 100.000, 6 % besteedt ≥ € 100.000 en 1 % zelfs ≥ € 1 miljoen.
• 88 % van de bedrijven die met creators werkt, zegt hiermee nieuwe doelgroepen te bereiken.

Klein maar fijn

Aan de onderkant van de markt – de zogeheten nano- en micro-influencers – ligt de interaction-rate het hoogst (14,2 %). Hun posts zijn bovendien het goedkoopst. Voor veel mkb-webshops is dit dus de snelste en meest betaalbare manier om zichtbaarheid én conversie te vergroten.

Macrocijfers

In heel Europa werd vorig jaar € 118,9 miljard uitgegeven aan online advertising; een kwart daarvan vloeide naar social media.

 

bron | 18-08-2025