Dick Boer: ‘bol.com een miljard omzet in 2016’


De CEO van Ahold, Dick Boer, zegt dat bol.com op koers is om in 2016 een omzet van meer dan een miljard euro te realiseren.

Vanochtend bij de presentatie van de Ahold-jaarcijfers werd duidelijk dat dat punt nu al niet ver weg ligt.

Ahold realiseerde in 2015 een online omzet van 1,8 miljard euro. Daar valt Peapod in Amerika onder, AH.nl, de Tsjechische digitale supermarktactiviteiten en ook bol.com. De helft van de digitale verkopen van afgelopen jaar zijn toe te wijzen aan bol.com. Bol.com boekte derhalve in 2015 een omzet van rond de 900 miljoen euro. Gezien het groeipercentage van afgelopen jaar, 30 procent, is het te verwachten dat de grens van een miljard in 2016 wordt gehaald. Hoe groot de omzet van bol.com Plaza is, blijft ongewis. Dat zal boven de 150 miljoen euro liggen aangezien de grens van honderd miljoen eind 2014 werd bereikt. Het supermarktconcern wil eind 2017 met al zijn digitale verkoopinspanningen een omzet van 2,5 miljard euro noteren. In 2014 lag dat bedrag nog op 1,4 miljard. Hoewel dit in absolute zin enorme bedragen zijn, zijn ze in relatieve zin nog bescheiden. Want online zou daarmee nog geen tien procent van de concernomzet zijn.

Toen Ahold bol.com eind 2012 voor 350 miljoen euro kocht, had de webwinkel een omzet van 400 miljoen euro. Dat verdubbelde ruim in drie jaar tijd. De webwinkel investeert in een periode van drie jaar zestig miljoen euro extra om te groeien. Bijvoorbeeld met nieuwe productgroepen, zoals de recente introductie van (zwangeren- en kinder-)kleding, maar ook met meer focus op zijn logistieke en verkopersplatform voor derden.

bron | 03-03-2016