Nederlandse e-commerce door het dak: 16 miljard euro omzet in 2015


Op dit moment is het kopen van een webshop zeer aantrekkelijk gezien de stijgende lijn in aankopen in online webwinkels. Zo vertelde Wijnand Jongen - directeur Thuiswinkel.org - dat Nederlandse consumenten in 2015 ruim 142 miljoen online aankopen hebben gedaan voor een totaal van 16,07 miljard euro. De online bestedingen laten hiermee een groei zien van 16,1 procent ten opzichte van 2014.

De groei van het online kanaal komt voornamelijk door een stijging in de uitgaven aan producten, zoals voeding, speelgoed en fashion. In totaal gaf de Nederlandse consument in 2015 online ruim 8,41 miljard uit aan de aankoop van producten, 21,9 procent meer dan vorig jaar. De uitgaven aan diensten, zoals reizen en eventtickets, laten een groei zien van 10,3 procent.

Gemiddeld genomen besteedt de consument per online aankoop wel iets minder. Het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop lag in 2015 op 113,04 euro, dat is 1 procent lager dan in 2014.

bron | 10-03-2016