Webwinkels hebben geen oog voor 55-plusser


55 procent van de Nederlandse consumenten boven 55 jaar verwacht dat hun koopgedrag de komende twee jaar steeds meer zal verschuiven naar online. In de afgelopen twee jaar was al een toename te zien in het online aanschaffen van onder andere elektronica en reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Webloyalty, uitgevoerd door GfK, onder 800 consumenten van 55 jaar of ouder.

Redenen om (niet) online te winkelen

Een groot deel van de 55-plussers winkelt op dit moment nog niet online omdat ze onzeker is over de betrouwbaarheid van de webshop en ze verplicht online vooraf moet betalen. Ook een gebrek aan persoonlijk contact vormt een grote barrière voor deze generatie. 65 procent van de 55-plussers shopt niet graag online, omdat ze het product niet kan voelen of zien. Betaalgemak blijkt voor de oudere generatie ook belangrijk; bijna driekwart van de respondenten geeft aan websites te vermijden die geen eenvoudig betaalproces bieden. Eerdere winkelervaringen spelen voor 80 procent een grote rol in de uiteindelijke winkelkeuze. Dit is significant belangrijker voor de 55-plussers dan voor de 18- tot 30-jarigen. Dagelijkse boodschappen worden door de oudere doelgroep nog maar zelden aangeschaft via online kanalen.

Wanneer 55-plussers online winkelen, gebeurt dit het meest via de laptop. Slechts 25 procent geeft aan weleens via de mobiele telefoon te winkelen.

De oudere doelgroep wordt steeds relevanter

Guy Chiswick, Managing Director Noord-Europa bij Webloyalty, waarschuwt voor een trend waarin online retailers zich vooral richten op de millennials in onze samenleving. Juist de oudere doelgroep wordt steeds relevanter. ‘De 55-plussers worden nog niet altijd als belangrijke doelgroep erkend door retailers. Maar het is hoog tijd dat retailers deze doelgroep beter leren kennen en hun e-commerce-strategieën hierop gaan aanpassen.’

bron | 17-03-2016