Facebook en Google grootste spelers in online advertentiemarkt


In de wereld van advertenties zijn Google en Facebook de grootste spelers. Bijna elk bedrijf dat online actief is, stopt geld in het adverteren in Google. Alphabet, het moederbedrijf van Google, is dan ook de grootste advertentieverkoper in de wereld. Dit bedrijf maakt een jaaromzet van 79,4 miljard dollar. Dit blijkt uit Zeniths Top Thirty Global Media Owners: een lijst met de grootste mediabedrijven op basis van inkomsten uit advertentieverkopen. 

Google en Facebook 20 procent van advertentiemarkt

Facebook is de nummer twee, achter Google, met iets meer dan een derde van Google's omzet: 26,9 miljard dollar. Hiermee beheersen Google en Facebook twintig procent van de advertentiemarkt.

De nummer drie is de grootste kabeltelevisiemaatschappij, de op één na grootste internetprovider en de op drie na grootste telecommaatschappij in de Verenigde Staten, Comcast. De jaaromzet van dit bedrijf is iets minder dan de helft van Facebook: 12,9 miljard dollar. Verder bestaat deze lijst van dertig mediabedrijven uit bijvoorbeeld het Chinese Baidu, Microsoft, Yahoo, Verizon en Twitter. 

Verenigde Staten = advertentiemarkt

Opvallend is het aantal Amerikaanse mediabedrijven in de online advertentiemarkt: twintig van de dertig ondernemingen zijn afkomstig uit de Verenigde Staten. Ook is het noemenswaardig dat het grootste gedeelte van de totale online inkomsten uit advertenties, binnen wordt gehaald door een klein aantal bedrijven.

De top zeven bezitten 73 procent van de online advertentiemarkt. In totaal komt dit geïnvesteerde bedrag in advertenties neer op 132,8 miljard dollar. Zes van de zeven mediabedrijven komen uit de Verenigde Staten. Het Chinese Google, oftewel Baidu, staat op nummer vier. Dit Chinese bedrijf groeide heft afgelopen jaar tevens met 190 procent. 


Advertentieomzet Twitter groeide het sterkst. Bron: Flickr/Alan O'Rourke

Twitter groeide 734 procent

Hekkensluiter Twitter haar advertentieomzet tussen 2012 en 2016 groeide met 734 procent. Het populariteitsgehalte van Twitter zou zijn afgenomen. Dit lijkt echter onwaar. Er is daarentegen wel sprake van een leeftijdsverschuiving van Twittergebruikers: minder jongeren zijn actief op dit sociale platform, terwijl meer ouderen gebruik zijn gaan maken van het medium. 

De op één na grootste groei, in de ranglijst van 30 mediabedrijven, heeft het Chinese bedrijf Tencent doorgemaakt met 697 procent. De nummer drie is Facebook, met 528 procent. 

Misschien miste u bedrijven als YouTube en Instagram. Maar Youtube is onderdeel van Google en Instagram maakt momenteel deel uit van Facebook. 

 

 

bron | 04-05-2017